Skam Foto: SVT

Gina Tricot säljer Skam-kläder utan tillåtelse

Uppdaterad
Publicerad

Klädkedjan Gina Tricot använder sig av citat från tv-serien Skam i en ny kollektion utan tillåtelse. Det kan leda till skadestånd, säger NRK:s jurist till SVT Nyheter.

”Hooke” ”Isak + Even”, ”Team Noora” och ”Kosegruppa”. Det är några av trycken på Gina Tricots Skam-kollektion som lanserades tidigare i år.

– Vi blev tipsade om att Gina Tricot har lanserat kläder med Skam-tryck både i Sverige och Norge, säger NRK:s jurist Kari Anne Lang-Ree till SVT Nyheter, som inte är helt nöjd med klädkollektionen.

Skam

”Ingen ska tjäna pengar på serien”

Hon förklarar att NRK är väldigt restriktiva och inte vill att Skam ska kommersialiseras över huvud taget.

– Det är inte meningen att varken NRK eller någon annan ska sälja produkter eller att någon annan ska tjäna pengar på serien. Vi vill att Skam endast ska vara ett fantastiskt program med ett innehåll som engagerar, säger hon.

LÄS MER: Därför älskar så många Sana

Många har frågat – alla har fått nej

Många företag har frågat NRK om de får producera och sälja produkter med koppling till Skam, men alla har fått nej.

Gina Tricot valde att inte fråga och började sälja både t-shirts och tröjor med Skam-tryck tidigare i våras. Plaggen går att köpa i butiker både i Norge och Sverige samt i Gina Tricots butik på nätet.

– Några kläder med Skam-tryck är redan lanserade och vi har förstått att de planerar att lansera ytterligare plagg.

Kan bli förbud och skadestånd

NRK har nu stämt möte med Gina Tricot och ska diskutera saken på måndag. Kari Anne Lang Ree säger att de hoppas komma fram till en lösning, men säger att det annars kan komma skadeståndskrav mot klädföretaget och om NRK får rätt förbjuds Gina Tricot att sälja kläderna.

Hur borde det gå till?

– Om ett företag vill sälja en t-shirt som det till exempel står ”hooka” eller ”drittsekk” på så kan inte NRK hindra någon. Vi på NRK har inte ensamrätt till enskilda ord. Däremot får företag inte använda Skam-loggan, foton eller längre citat från serien.

Har ni haft liknande problem med andra företag?

– Vi har fått förfrågningar från många företag som vi alla har sagt nej till.

– Vi vet att Weekday (som ägs av H&M) har gjort enstaka Skam-produkter, men eftersom omsättningen varit så liten har vi valt att inte gå vidare med det.

LÄS MER: Här är skådespelarna bakom succéserien

Gina Tricot: Citaten är generella

SVT Nyheter har sökt Gina Tricots vd för en kommentar. På pressavdelningen hänvisar man till en kommentar publicerad på NRK som skrivit om ämnet. Där säger Per-Johan Swartling, vd för Gina Tricot att de har låtit sig inspireras av Skam och att citaten är väldigt generella, det är uttryck som inte har något speciellt att göra med en bestämd tv-serie.

– Det var fel av mig att inte ta kontakt med NRK. Men vi menar att detta är innanför ramarna för hur man kan uppföra sig, säger Per-Johan Swartling, vd för Gina Tricot, till NRK.

Även norska Carlings snyltar på Skam

Som SVT tidigare har rapporterat har både Kronfågel och McDonalds tidigare snyltat på Skam-febern. Och det finns fler exempel. Även den norska butikskedjan Carlings har marknadsfört kläder med tydliga Skam-kopplingar. Bland annat finns en ”Drittsekk”-luvtröja.

NRK:s advokat Kari Anne Lang-Ree meddelar att de ej varit i kontakt med Carlings, men kommer ”ta tag i detta” efter att de blivit uppmärksammade av SVT att även Carlings marknadsfört produkter med Skam-koppling.

”Som sagt var vill vi inte att Skam ska utnyttjas av kommersiella producenter och då måste vi använda de medel vi har för att stoppa andras missbruk”, skriver hon i ett mejl.

LÄS MER: Hyllade Skam-parodier

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skam

Mer i ämnet