Den 28-årige spelutvecklaren Jacob ”Ziggy” Shaw har på egen hand jobbat på sitt nya spel i ungefär ett och halvt år. Spelet ”The store is closed” faller inom genren överlevnadsskräck och går ut på att fly från ett oändligt, labyrintliknande, möbelvaruhus där personalen hela tiden motarbetar dig.
Shaw hade inte väntat sig att kunna arbeta med projektet på heltid, men hade helt plötsligt samlat in över en halv miljon kronor genom Kickstarter, en tjänst för gräsrotsfinansiering.
Men i slutet av oktober kom ett mejl från jurister som företräder möbeljätten Ikea, i vilket de hävdar att Shaw begår varumärkesintrång. I meddelandet framgår att varuhuset i spelet, med sin blåa fasad, gula skylt och andra mindre detaljer, påminner för mycket om Ingvar Kamprads verkliga affär och att det behövde förändras.
– Det har varit väldigt stressande och både jag och mina fans är upprörda eftersom vi vill att spelet ska vara troget ursprungsidén. Men nu vill jag bara klara mig oskadd ur det här, säger han till Kulturnyheterna.
”Skulle inte överleva”
Shaw medger att det finns likheter mellan spelet och verkligheten och har även förståelse för att möbeljätten skyddar sitt varumärke. Samtidigt menar han att han, som ensam individ, inte kan mäta sig med ett företag som Ikea, som 2021 omsatte uppemot 460 miljarder kronor, om det skulle bli en juridisk process.
– Det finns inte en chans att jag skulle överleva någon form av stämning. Även om jag skulle kunna vinna handlar det i slutet av dagen om vem som är störst. Så jag har inget val än att gå på med villkoren.
Han tror händelsen kommer få konsekvenser bland indie-spelutvecklare.
– Det blir ett exempel på att inte ha med något från verkligheten i sina spel, något som serier och film kunnat göra länge. Det kommer att dämpa kreativiteten.
Ikea: Aldrig hotat med stämning
Ikea framhåller att man inte hotat med en stämning men att man ser allvarligt på att skydda sitt varumärke. I ett skriftligt svar till Kulturnyheterna säger företaget att:
”Det här är inte en fråga om David mot Goliat, det här handlar om att vi måste vårda Ikea som varumärke och de attribut som kännetecknar det.”
Se hur spelet ser ut i klippet ovan.