Frågor som ”brukar du slänga din tandborste efter att du varit sjuk?” och ”använder du tandtråd?” ställs till årets tävlande i Melodifestivalen, i inlägg som publiceras på Hänts sociala medier och som är tydligt märkta med en sponsors logotyp.
Det gör att klipp från Melodifestivalen, och dess deltagare, blir en del av tandborstföretagets marknadsföring. Nu reagerar Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka, som inte vill att festivalens logga eller scenografi syns i bakgrunden av en sponsrad publicering.
– Journalister kan intervjua artisterna var som helst, på hotell eller utanför arenan och det kan inte vi ha synpunkter på. Men när vår logga och scenografi kopplas till samarbetet börjar det bli problematiskt. Det handlar då om otillbörligt utnyttjande av Melodifestivalen som varumärke, säger Anders Wistbacka.
Tar bort inlägg på sociala medier
Hänt har en pågående dialog med Melodifestivalen, och har nu tagit bort några av sina inlägg från bevakningen enligt onlinetidningens chefredaktör Tobias Wixtröm. Det handlar om klipp på Instagram och Tiktok där munvårdsföretagets logotyp syns i intervjuer som sker inom festivalsområdet.
”Vi kommer att ta ner och klippa om klipp där loggan från vår samarbetspartner ligger kvar i hörnet när vi är på festivalområdet, men också när vi pratar med programledarna”, skriver Tobias Wixtröm i ett mejl till Kulturnyheterna.