• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Journalisten Amal Aziz berättar om ramadanseriernas högsäsong.

Högsäsong för arabiska tv-serier under ramadan

Uppdaterad
Publicerad

Den här veckan inleds fastemånaden ramadan, en viktig högtid för muslimer världen över. Och en viktig tid för tv-bolag i mellanöstern, även Netflix har köpt in sin första ramadanserie.

– Det är en jättebusiness, tänk dig att du har över 200 miljoner människor som sitter bänkade framför tv:n efter fastan, säger Mellanösternexperten Amal Aziz.

Högtiden ramadan har precis börjat, viktiga veckor för muslimer världen över. Men det är också en viktig tid för tv-bolag. Miljontals människor bänkar sig framför tv:n efter sin fasta, många serier som visas under ramadan är gjorda för högtiden. 

– De är specialgjorda för ramadan, tänk dig som julkalendern, en serie med ett avsnitt varje dag under 24 dagar. Samma är det under ramadan, fast 30 dagar, säger Mellanösternexperten Amal Aziz.

Olika genrer från olika länder

Många av serierna som visas under ramadan är inspelade i Egypten, i Libanon och i Syrien innan kriget. Olika länder producerar också olika typer av genrer av serier.

– Egypten är kända för att producera drama, i Kuwait gör man mer komedier, i Turkiet görs det serier om familjeintriger och i Saudiarabien gör man mer religiösa serier, säger Amal Aziz.

”Är en jättebusiness”

Enligt Amal Aziz ligger Egypten i framkant när det gäller ramadanserier, något som Egypten gjort sedan 60- och 70-talet. Många etablerade skådespelare från Syrien eller Libanon har flyttat och skapat ett varumärke i Egypten. Även Netflix tar nu plats på marknaden och de har köpt in sin första ramadanserie, The writer, något som Amal Aziz inte tycker är förvånande.

– Det är en jättebusiness, tänk dig att du har över 200 miljoner människor som sitter bänkade framför tv:n efter fastan. Jag förstår att streamingtjänsterna hoppar på det här, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.