”Hooja har ett ansvar att nyansera bilden av norrländska mannen”

Uppdaterad
Publicerad

Iklädda snöskotermasker, pälsmössor och med texter om norrländska skogar och sprit har Hooja blivit folkkära. Duon, som just nu turnerar runt i Sverige, har nyligen sommarpratat och uppträtt i Allsång på Skansen. Men i takt med framgångarna medföljer också ett ansvar för att nyansera nidbilden av den norrländska mannen menar författaren Po Tidholm. 

Filmen Jägarna, humorserien Pistvakt och ölreklamen för Norrlands Guld är alla schabloner och nidbilder som ofta används när människor i Norrland ska beskrivas. Samma bild använder sig duon Hooja av. 

– Schablonerna Hooja använder tillhör den gamla traditionen av hur man har exotiserat glesbygdkaraktärer och hur man har exotiserat Norrland. I takt med sina framgångar hade jag önskat att de problematiserade bilden av sig själva lite mer, säger Po Tidholm som tidigare har skrivit om bilden som Hooja använder sig av.

”Svårt att ha en annan identitet”

Po Tidholm menar att ju mer schablonbilden av den norrländska glesbygdsmannen sprids, desto svårare är det att ha en annan identitet som man i Norrland. 

– Om det här blir den dominerande manliga identiteten i Norrbotten, hur är man då hbtq-person eller en person från en annan kultur i den kontexten? Eller hur är man kvinna i förhållande till det här?

”Går att jämföra med gangsterrap”

Magnus Tosser, nöjesredaktör på NSD och Norrbottens-Kuriren har följt Hooja från början, innan Sverige drabbades av Hoojafeber. Han menar att skillnaden på Hooja och andra nidbilder av norrländska män är att Hooja faktiskt bor i Gällivare.

– På sätt och vis är det en nidbild. Men Hooja lever ju här. Det här är deras liv.  Det går att jämföra med gangsterrap. Det handlar ju om att gå in och äga sin historia, precis som jag tänker att gangsterrappare gör. Båda beskriver sin verklighet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.