Kritiska röster har höjts mot Telias nya abonnemang som lanserades förra veckan. Abonnemanget ger användaren fri surf till sex appar: Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, Kik och Messenger.
Journalisten Emanuel Karlsten har tidigare kritiserat mobiloperatören 3:s beslut att göra trafiken för Spotify gratis och han tycker att Telias erbjudande är ännu ett steg närmre en skev internetmarknad.
– Rent principellt är det oviktigt om de skulle lägga till fler aktörer under fri surf. För att alla ska ha samma möjligheter att lyckas måste det finnas rättvisa förutsättningar. När Telia går ut och säger att fem eller sex sociala medier blir gratis att använda i deras nät blir det svårt för konkurrenter att slå igenom eftersom det kostar data att använda deras tjänster, säger Emanuel Karlsten.
Befäster stora företagens position
Han menar att det här cementerar de stora företagens position på marknaden och på längre sikt kan det ge företag som Facebook ännu mera makt. En användare kan börja undvika sidor som drar data från deras månadskvot.
– När det kostar pengar att besöka tidningssajter, men är gratis att surfa in på Facebook kan det exempelvis bli att tidningarna i allt högre grad måste söka sig dit för att att publicera sig där. Då blir det en förskjutning där Facebook får ännu mera makt.
Kommunikationen går genom datorn
Under de drygt tjugo år som har gått sedan internet gjorde entré i de svenska hemmen har sättet vi kommunicerat på förändrats. Mycket har förflyttats till internet. Vi chattar, mejlar och även ringer via våra datorer. Den fasta telefon är inte längre standard i de svenska hemmen, som en gång i tiden var en stor inkomstkälla för telekombolagen.
– Det är här operatörerna behöver bli kreativa. Det är också där man behöver förstå att de har gått in och tafsat på nätneutraliteten för att det finns en affär bakom det. Det riskerar att bli ett väldigt annorlunda internet om operatörerna går in och styr vad som får blomstra och vilka som får dö, säger Emanuel Karlsten.
Men är det inte bra för konsumenten att det blir gratis?
– Jo, det är bra kortsiktigt och det är det som är problemet. Det är inte bra för den som vill ha ett internet som är tillgängligt för alla. Man tänker ”Jaja, vad spelar det för roll, Facebook är ju ändå störst” och så är det ju nu, men så skulle det kanske inte vara om fem år om marknaden fortsatte vara fri och öppen.
Det finns företag överallt som erbjuder saker gratis. Vad är det för skillnad nu när det gäller internet?
– Skillnaden är att internet inte är en produkt som du köper och lägger åt sidan när den är förbrukad. Internet är en tillgång till en infrastruktur, det är som elnätet. Om ett elbolag säger: ”Använder du Electrolux produkter så får du fri el”, så skulle det skapa en extrem obalans på hela marknaden och en extrem fördel för Electrolux, säger Emanuel Karlsten och fortsätter:
– Hela människans utveckling och kommunikation pågår på internet. Nästan allt vi gör har med nätet att göra och det kommer bli allt mer. Därför är det extremt viktigt att slå vakt om den här nätneutralitsprincipen. All data ska behandlas på samma sätt, alla ska ha samma möjligheter att nå ut och skapa något nytt.