En efter en droppade de in – Robyn, The Knife, Nina Persson, Zhala och ett 40-tal andra svenska artister stod i våras plötsligt i kö för att delta på FI:s valskiva.
– Vi är oerhört glada för att så många artister och musiker ställer sig bakom oss, just för att kultur och musik är en så viktig del i ett demokratiskt samhälle, sade partiets talesperson Stina Svensson för två månader sedan.
Kändisar spelar liten roll
Feministiskt Initiativs romans med artistsverige har sedan dess fått stor uppmärksamhet i medierna. Men att skivan skulle ha någon större del i partiets framgångsresultat i EU-parlamentsvalet tror inte Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitet i Sundsvall.
– Jag tror faktiskt inte att kulturinriktingen har haft någon större effekt. Den här typen av kändisstöd ger sällan så mycket. Men partiet har haft stark medvind i opinionen, på så sätt är ju positiv publicitet förstås bra.
– De har hamnat i en tacksam uppstickarroll med många förstasidor och lite granskning i medierna. Så är det ofta med nya partier, allt de tar sig för har ett nyhetsvärde.
Ny typ av möten
Om kulturen spelat en mindre roll i valframgången ser Lars Nord i stället partiets så kallade ”homepartys” – där privatpersoner själva får bjuda in en partiföreträdare till sitt eget vardagsrum där de får föreläsa och samtala om politik – som det mest effektiva och uppseendeväckande draget i FI:s kampanjstrategi.
– Alla partier har i alla tider sagt att man ska ut och möta människor och knacka dörr. Feministiskt initiativ har tagit till ett nytt grepp där de sluppit tränga sig på hos folk som oinbjudna. Svenskar tycker ofta inte att det är så kul att övertyga andra människor i politiska frågor, det krävs mycket mod. Då fungerar en längre föreläsning eller ett avslappnat samtal bättre.
Enligt Lars Nord har FI:s kampanj haft mindre av den löpande band-känsla som kan uppstå då ett mer traditionellt kampanjmaskineri dras igång.
– I stället för att pricka av folk på en lista och rusa vidare till nästa dörr har man lyckats få folk att själva ta sig tid för att prata politik. Här har de andra partierna mycket att lära. Dessutom har de haft bra koll på var deras väljargrupper finns och har utfrån det funnits tillgängliga i storstäderna och på nätet.
Historien oviktig
Feministiskt Initiativ har ett starkt stöd bland förstagångsväljarna (18-21 år) där man i Europaparlamentsvalet är andra största parti efter Miljöpartiet.
Att partiet är så nytt (bildades 2005) spelar, enligt Lars Nord, mindre roll för de unga som går till vallokalerna för första gången.
– De som aldrig röstat förut ser Feministiskt Initiativ som ett parti som alla andra, det känns inte konstigare att rösta på dem än något annat. Vi äldre väljare har lättare att se dem som ett lite apart parti.