SVT gjorde en storsatsning inför EU-valet. I sociala medier var #dinröst en stor kanal och med tv-programmet Toppkandidaterna och den stora valvakan fick väljarna en djupare bild av kandidaterna.
Novus EU-valsundersökning visade att tittarna och läsarna har uppskattat utbudet. SVT upplevs vara den största och mest använda källan för information om EU-valet.
7 av 10 svenskar har i någon mån tagit del av SVT:s utbud kring EU-valet i tv. Närmare 4 av 10 tog del av samma utbud i ganska stor eller mycket stor omfattning.
SVT-chefen: Mycket glädjande
Enligt MMS hade SVT:s valvaka ungefär samma antal tittare i år som 2009. Den stora skillnaden är att unga vuxna tittade betydligt mer.
I tittargruppen 20 – 44 år var ökningen jämfört med 2009 hela 39 procent och ännu mer specifikt, gruppen unga kvinnor fördubblades vid årets valvaka jämfört med den tidigare.
– Att SVT står sig så starkt också i yngre väljargrupper i det som måste beskrivas som ett av public service kärnområden – bevakning av ett demokratiskt val – är mycket glädjande och viktigt i vår roll som ett samhälleligt kitt, säger Robert Olsson programdirektör för Nyheter och Samhälle på SVT.