– Man ska inte använda flaggan i kommersiellt syfte, det är ett övertramp, säger Henrik Klackenberg som är statsheraldiker på Riksarkivet.
Henrik Klackenberg arbetar som statsheraldiker på Riksarkivet, och ansvarar för frågor som rör bland annat användningen av svenska flaggan. Enligt honom finns regelverk kring hur flaggan får användas, till exempel får den inte ”förses med ytterligare bokstäver eller märken”. En annan lag slår fast att flaggan inte får användas i näringsverksamhet.
”Har förvanskat flaggan”
Enligt Henrik Klackenberg begår Aftonbladet ett övertramp när de marknadsför sig under fotbollsmatcher genom att koppla samman svenska flaggan med Sportbladet. Något Dagens Media tidigare rapporterat om.
– De har ju förvanskat flaggan, säger han.
Therese Stalén, Aftonbladets marknadschef ser inget problem med flaggan.
– Som en av Fotbollförbundets partners har vi tagit fram denna flagga för att vara med och bidra till den härliga stämningen på Sveriges hemmamatcher, vi tycker att budskapet Heja Sverige är något alla som är på matchen kan stå bakom, säger hon.
I videon ovan kan du höra Henrik Klackenbergs reaktion på matchflaggan.