Modeföretagens klimatkritik mot regeringen: ”Helt fel”

Uppdaterad
Publicerad

Den första april höjs momsen för reparationer på bland annat kläder och skor från 6 till 12 procent. Men lagändringen har fått modebranschen att reagera.

– Vi vill att folk ska kunna reparera sina kläder i större utsträckning, då blir en sådan här skatt en väldigt konstig signal, säger Marcus Hartmann, hållbarhetschef på H&M Sverige.

Kulturnyheterna har varit i kontakt med flera av de största svenska modeföretagen; H&M, Lindex, Kappahl, Gina Tricot och NA-KD. Samtliga är kritiska till lagändringen som de menar sätter käppar i hjulet för den gröna omställningen och riskerar att leda till att färre väljer att lämna in sina kläder för lagning.

Klimat

Förlängd livlängd på plagg viktigt

– Det är väldigt olyckligt att politiken tar beslut som går i helt fel riktning och motarbetar den omställning som vi behöver se inom modebranschen, säger Anna-Karin Dahlberg, hållbarhetsdirektör på Lindex.

Sandra Roos, som har motsvarande roll på Kappahl, är inne på samma spår:

– Det är illa. Att använda plagg fler gånger är ett av de viktigaste verktygen för att minska klimatpåverkan. Vi på Kappahl och även branschen i stort är väldigt frågande till det här eftersom det går emot EU:s textilstrategi, säger hon.

Ni modeföretag lever på att sälja nya kläder – vill ni inte att folk ska köpa nytt i stället för att reparera?

– Vi vill tjäna pengar – men också klara våra klimatmål. Modebranschen måste förändra sin affärsmodell, genom till exempel uthyrning och second handförsäljning i butik. Man skulle också kunna erbjuda kunderna reparationer och uppfräschning av plagg, säger Sandra Roos.

”Kan fördröja omställningen”

Klimatpolitiska rådet, som har i uppgift att övervaka och utvärdera regeringens klimatpolitik skriver i sin årsrapport, som kom den 29 mars, att momshöjningen ”kan förväntas leda till en viss ökning av utsläppen av växthusgaser från nyproducerade varor (...)” och ”om förändringen fördröjer omställning till en mer cirkulär ekonomi, bland annat genom sitt signalvärde, kan den långsiktiga effekten bli större.”

Kulturnyheterna har sökt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari för en kommentar. I en promemoria från Finansdepartementet står att skälet till momshöjningen på reparationer är att göra momssystemet mer enhetligt.

EU:s textilstrategi

Förra året antog EU en strategi för hållbara och cirkulära textilier. Det är ett paket med lagar som bland annat syftar till att förlänga livslängden på kläder och skor. Snabbmode ska fasas ut, enligt strategin, och det ska ställas krav på högre kvalitet på kläderna. Cirkulära affärsmodeller ska uppmuntras.

Fakta: Moms på reparationer

Höjd moms från 6 till 12 procent innebär den tredje momsjusteringen för branschen på sex år. Först sänkte den rödgröna regeringen momsen från normalnivån 25 procent till 12 procent 2017. Reparationstjänsterna fick därmed samma momsnivå som livsmedel. Den 1 juli i år sänktes momsen ytterligare ett steg, till 6 procent – samma nivå som gäller för böcker, teaterföreställningar och andra kultur- och idrottsevenemang.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet