– För att det ska bli en riktigt bra föreställning ska publiken vara aktiv, säger Östlund.
Under filmfestivalen i Göteborg visade han sin Guldbaggebelönade och Oscarsnominerade film ”Triangle of sadness” medan han instruerade publiken att reagera starkt på vad de såg.
– Det är jättestor skillnad på att titta på något själv när man skrollar på en individuell skärm, jämfört med att sitta bredvid någon i en biograf, säger Ruben Östlund.
Vill att filmskapare ska turnera
2022 års besökssiffror för svenska biografer var svaga och tio av de mest sedda filmerna var amerikanska.
För att främja svensk film och öka biotittandet i Sverige har Ruben Östlund ett förslag till Svenska filminstitutet.
– Det är att vi som producerar filmer och får stöd från Svenska filminstitutet ska resa runt till olika städer i landet. Där kan vi ge biografägare event som de kan sälja till sin publik, förklarar Östlund.
Han hoppas att förslaget kan locka fler människor att välja ett biobesök framför att titta på egen skärm hemma.
– Det blir ett kulturcentrum i staden. Vi kommer att skapa en gemensam arena helt enkelt.
Om Oscars-chanserna
Ruben Östlunds film ”Triangle of sadness” belönades med sex priser på Guldbaggegalan och är trefaldigt Oscarsnominerad i kategorierna bästa film, originalmanus och regi.
– ”Triangle of sadness” funkar väldigt bra i biografrummet och ser man den tillsammans med andra och får en upplevelse av det, då tror jag faktiskt att den kan ha en chans, säger Östlund.
Någon särskild kategori du hoppas på att kamma hem?
– Regi eller bästa film är de finaste. Någon av dem, det spelar ingen roll vilken.
Se hur Ruben Östlund regisserade publiken i klippet ovan.