I USA talar man om ”The Great Contraction” – en historisk kris i den tidigare så mäktiga drömfabriken som är på tillbakagång i svallvågorna efter covid, strejker och strömningskrig.
Apple TV:s nya komedi ”The Studio” utspelar sig mitt i denna kris.
Matt Remick (Seth Rogen) blir oväntat vd för den fiktiva filmstudion Continental Studios. Han brottas med att förstå sin nya roll – han är ju cineast, kanske till och med lite av en konstnär själv!
Ändå består jobbet av att ge konstgjord andning åt en rosslande bransch med hjälp av infantila filmprojekt som ska locka tillbaka de tiktokskadade massorna till biosalongerna.
Det tacksamma med att låta berättelsen handla om Hollywood är att alla som jobbar i drömfabriken själva är superintresserade av den – och därför har ”The Studio” lyckats rekrytera ett imponerande pärlband av berömda gästskådespelare. Zoë Kravitz och Brian Cranston gör minnesvärda gästspel.
Nackdelen är väl att vi andra som inte jobbar i Hollywood inte är lika intresserade av branschen. De flesta föredrar nog film framför film om film.
Likväl är det en fin rollbesättning: Seth Rogen är rar som tafatt filmpamp och hans kollegor består av ett hyfsat älskvärt gäng knasbollar, där Kathryn Hahn är särskilt festlig i rollen som kaotisk pr-chef.
”The Studio” lånar en del från den trevliga komediserien ”Only Murders in the Building” – skillnaden är att ”The Studio” saknar ”Only Murders In The Buildings” medkänsla. Man får mer känslan att Seth Rogen skrattar åt sin inkompetenta huvudroll.
Det skapar lite distans och i slutändan tycker jag inte ”The Studio” säger särskilt mycket, vare sig om människans natur eller om det mäktiga Hollywoods eventuella dödsryckningar.