Myndigheten, som är på låtsas, är tänkt att vara verksam i ett dystopiskt Sverige 2026, två mandatperioder bort.
Fokus för Svenskt Kulturistcenter är de okomplicerade kulturupplevelserna, som varken ifrågasätter eller provocerar utan istället skapar en nationell likriktighet. En utveckling som Riksteatern menar redan skett i länder som Ungern och Polen.
– Det här är ett sätt för oss att visa vad en nationalistisk syn på konst och kultur skulle kunna innebära, säger Magnus Aspegren, vd på Riksteatern.
Myndighetspersoner i knallgult
På Riksteaterns Instagramkonto har Svenskt Kulturistcenter tillfälligt tagit över postandet. Till Visby har ett gäng myndighetspersoner rest för att i knallgula outfits sprida den okomplicerade konstens gospel.
Och kampanjen har fått reaktioner, berättar Aspegren.
– Och det är härligt att folk blir lite upprörda. För vi vill att folk ska bli upprörda.
Men måste konst och kultur provocera eller uppröra?
– Nej, absolut inte. Men den måste göra det ibland.
Kommer då Svenskt Kulturistcenter kunna gå från att vara en dystopisk kampanj till att bli verklighet?
– Nej, jag tror inte det. Sverige är starkare i sin grund. Det kommer att vända inom de närmsta tio åren, siar Aspegren.