Under onsdagen kom nyheten att bolaget Facebook, som äger bland annat Facebook, Whatsapp och Instagram, ska byta namn.
– Facebook har ju haft lite dålig press den senaste tiden. Man har snackat mycket om deras interna statistik, om att många tjejer mår dåligt på Instagram över sin kroppsbild. Så jag tror att de försöker skifta fokus och prata om en härlig framtidsnyhet, säger Effie Karabuda.
Namnbytet har föregåtts av bolagets storsatsning på ett metaversum, alltså en virtuell värld där användarna ska kunna göra det mesta de gör i sina vardagliga liv – fast digitalt.
”Mer sci-fi”
– Metaverse är en digital verklighet. Man kan säga att man gör samma saker som man gör i det riktiga livet, alltså shoppar, umgås med vänner och jobbar, säger Effie Karabuda.
Facebook är inte unika med idén om ett metaversum. Till exempel håller Epic games och Microsoft på med liknande satsningar. Skillnaden mellan metaversum jämfört med till exempel dagens internetshopping kan bli att det känns mer verkligt.
– Man har en liten avatar, som är en figur av en själv. Och det här metaverset används ofta ihop med ett VR-headset. Så det är nog mer sci-fi, säger Effie Karabuda.
”Tror inte unga bryr sig”
Cirka 80 procent av Sveriges internetanvändare har Facebook. Men Effie Karabuda tror att det nya metaversumet kan få svårt att locka en yngre målgrupp.
– Jag tror inte så många barn och unga hänger på Facebook. Eller ens bryr sig. Jag tror de kommer vara lite skeptiska, säger hon.
När Facebooks metaversum blir verklighet återstår att se.
– Det dröjer väl kanske 10-15 år. De ska jobba på det här de kommande fem åren med tiotusen ingenjörer, säger Effie Karabuda.