Schibsted har gjort upp med sin största ägare om en avknoppning av sin nyhetsverksamhet, men upplägget måste godkännas av ägarna på en stämma för att koncernen ska kunna gå vidare med sin avknoppning.
”Om affären genomförs innebär det att Schibsted delas upp i två mer tydligt inriktade företag: ett medieföretag som ägs till fullo av Stiftelsen Tinius, samt ett börsnoterat marknadsplatsföretag”, skriver Schibsted i ett pressmeddelande.
Tidningar plockas bort från börsen
I korthet skulle detta innebära att tidningarna och andra medieprodukter skulle plockas bort från den börsnoterade mediekoncernen och föras över till den privatägda stiftelsen.
Den kvarvarande verksamheten – affärsområdena Nordic Marketplaces och Growth & Investment – skulle då finnas kvar på Oslobörsen.
”Båda har en potential som fristående bolag som är större än vad de kan leva upp till i vår nuvarande företagsstruktur,” säger Schibsteds vice styrelseordförande Rune Bjerke i en kommentar i pressmeddelandet.
Hoppas på större utrymme att investera
Till Kulturnyheterna säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted nyhetsmedier, att förhoppningen nu är att kunna satsa mer på mediedelen av verksamheten.
Detta eftersom den kortsiktiga vinsten för aktieägarna inte längre kommer vara verksamhetens mål, även om det fortfarande finns lönsamhetskrav.
– Jag tror vi kan få mer utrymme att investera än vi har i dagens struktur, där våra investerare vill satsa alla pengar på marknadsplatserna, säger hon.
I avtalet värderas nyhetsverksamheten News Media till 5,4 miljarder kronor, där utöver tidningarna det även ingår minoritetsandelar i TT Nyhetsbyrån och andra medier. Till det kommer 800 miljoner kronor i värde i Polaris Media.
Hör Peter Rawet, SVT:s ekonomikommentator, om vad beskedet innebär i klippet.