Den har kallats beroendeframkallande av recensenter och har hittills nått flera miljoner lyssnare.
Den amerikanska podden ”Serial” slog ner som en bomb när den kom i höstas.
Gammalt rättsfall granskas
Podden tar upp ett 15 år gammalt rättsfall och vänder upp och ner på vad som egentligen hände. Elin Claeson Hirschfeldt är radioproducent och ansvarig för Sveriges Radios och nya poddradioredaktion. Hon tror att nyckeln till framgången ligger i berättandet.
– För det första så har du en väldigt tydlig berättare. Det är Sarah som följer det här spåret och delar med sig av sina personliga åsikter, tveksamheter och funderingar. Hon är osäker, hon är någon som du kan identifiera dig med som lyssnare, säger hon.
– Sedan har vi ett väldigt komplicerat rättsfall. En person är dömd för ett mord, men han har aldrig erkänt att han har begått mordet.
Nytt tonfall i klassiskt format
Och reporterns utmaning är att ta reda på sanningen. Det är bra radio, en skickligt berättad historia, konstaterar Elin Claeson Hirschfeldt, även om formen egentligen inte är så ny.
– Formen är ju egentligen inte konstig, det är en följetong. Och följetongen är ju gammal som gatan, säger hon och ger Charles Dickens romaner som först kom ut som följetonger som exempel.
Rörlig marknad
Förutom att serien är bra finns det två anledningar till att ”Serial” nått sådana framgångar, säger Elin Claeson Hirschfeldt. Dels att skaparna bakom podden kommer från radiosuccén ”This American Life”, kända för att vara skickliga historieberättare. Och att man tidigt fick genomslag i sociala medier.
– Det som står ut med ”Serial” är att den har fått så stor spridning. Och det säger något om att det händer något på den här marknaden just nu.
Lyssnarna tar sökandet vidare
Podden fick tidigt ett eget fortsatt liv på webben. Redaktionen lade upp stora delar av sitt arbetsmaterial och många lyssnare har lockats till att spekulera och gräva vidare i historien. Något som har ställt redaktionen inför svåra val när spekulationerna också nått fram till de verkliga personer som berättelsen handlar om.
– Nyfikenheten som det skapar har en baksida, säger Elin Claeson Hirschfeldt.
För när allmänheten ger sig in på att själva försöka lösa mordet på bloggar eller i trådar på diskussionforum då kan spekulationerna drabba oskyldiga som nämns i samband med serien.
”Serial” kan också påverka SR
Det som skiljer ”Serial” från konventionell journalistik är att man delvis släpper kontrollen över berättelsen – varken lyssnare eller berättare vet hur historien ska sluta. Samtidigt för man in ett nytt tilltal i dokumentärradio.
Och Elin Claeson Hirschfeldt är övertygad om att marknaden för poddar, alltså program som man kan lyssna på när man vill, kommer fortsätta att växa och påverka traditionell radio.
– Serial-tilltalet hör vi ju inte i radio i dag. Det tror jag vi kommer höra, säger hon.