”Se upp för Jönssonligan” som skulle ha haft biopremiär på juldagen skulle ha blivit årets stora julfilm. De nya restriktionerna gällande maxtaket om åtta personer vid allmänna sammankomster gjorde att premiären ställdes in.
Filmen har fått miljonstöd i produktions- och lanseringsstöd av den statliga verksamheten Svenska Filminstitutet. Bland annat gäller det en miljon i produktionsstöd och 800 000 i marknadsstöd. Satsningen är således delvis skattefinansierad.
Under måndagen meddelades att SF Studios sålt filmen till en strömningstjänst som kräver att användarna tecknar en betald prenumeration. Enligt uppgifter till Kulturnyheterna rör det sig om C More.
Regissören: ”Skäms som en hund”
I ett öppet brev uttrycker regissören Tomas Alfredson sin besvikelse över situationen som blivit.
– Jag har fått det stora förtroendet att få använda dessa pengar och nu skäms jag som en hund över att göra er besvikna, skriver regissören.
– Jag tycker det är taskigt och orättvist för alla er som som siktat in er på att se den här filmen. Det måste finnas andra lösningar för att göra den här filmen tillgänglig för alla.
SF: Delar hans besvikelse
Fredrik Warstedt, affärsområdeschef för Acquisition & Licensing på SF Studios, säger att han också är besviken över utfallet.
– Vi hade sett fram emot en härlig julpremiär på biograferna men nu är det inte möjligt givet läget i världen. Vi är fortsatt fast beslutna att se till att filmen når en storpublik och blir en folkfest lagom till jul. Vi utvärderar nu de alternativ som finns för att filmen skall nå så många som möjligt trots rådande pandemi.
”Sätt att rädda filmen att nå sin publik”
Anna Serner, vd för Svenska Filminstitutet, har förståelse för Tomas Alfredsons kritik.
– Jag förstår att det är en stor besvikelse för Tomas Alfredson. Hela intentionen med filmen har ju varit att få en julpremiär vilket är det största och finaste man kan få. Pandemin slår ju undan benen för allt, säger Anna Serner.
– Det finns ingenting i våra stödmedel som binder en film till en biograf, det här är ett sätt att rädda att filmen ska nå sin publik så snabbt som möjligt.