Endors djungler, Hoths snötäckta vidder och en helt ny Star Wars-planet är några av platserna som besöks i ”Star Wars Battlefront”. Foto: EA Dice

Svenskt kapitel i Star Wars-sagan är här

Uppdaterad
Publicerad

Idag är det premiär för ”Star Wars: Battlefront”, som har skapat rymdfeber i spelvärlden. Kulturnyheterna har besökt svenska studion Dice, för att prata om en filmisk spelsaga för miljonpublik.

Det kanske började i en galax långt, långt borta – men när det nu är dags att besöka Star Wars-universumet på nytt är det Katarinavägen i Stockholm som står i centrum.

Niklas Fegraeus möter oss i entrén, som pryds av dussintals priser och utmärkelser från den miljonsäljande veteranstudions 23 år i branschen. Under armen bär han en Storm Trooper-hjälm, och vi passerar väggar tapetserade med Battle Walkers och X-Wings på vår väg genom studion.

Den 39-årige designchefen har ägnat de senaste fem åren till att skapa nästa del i Star Wars-sagan. Sekretessen är hög, precis som publikpressen. 9,5 miljoner spelar har testat spelet bara under utvecklingsfasen, och Niklas Fegraeus spritter av lika delar entusiasm och nervositet när vi slår oss ner i ett konferensrum dagar före releasen.

– Det känns nästan overkligt… Att få komma som nörd från Sverige, som vuxit upp med det här, och få frågan ”Vill du göra nästa stora Star Wars-spel?”. Ehh ja tack? Det kommer jag inte glömma så länge jag lever, säger Niklas Fegraeus till Kulturnyheterna.

Vill kliva in i filmen

Battlefront-teamets vision är att spelaren ska kliva rakt in i de kända slagen från Star Wars universum, förklarar Fegraeus: Framsusandes på en speeder bike i djunglerna på Endors måne, ombord på en AT-AT i vinterslaget på Hoth eller uppe i det blå i en X-Wing: Battlefront vill göra verklighet av Star Wars-generationens barndomsdrömmar.

– När filmen kom och vi var små drömde jag om vad jag skulle göra om jag var rebellen i skyttegraven eller Darth Vader. Spelet handlar om de fantasierna: vi har skapat något där spelarna kan hoppa in i berättelsen och uppleva den själva, säger Niklas Fegraeus.

För att göra det möjligt har Dice besökt museet Skywalker Ranch i USA och 3D-scannat alla modeller från originalfilmerna, besökt inspelningsplatser världen över, och till och med hämtat ljud och musik från George Lucas ursprungliga filmtrilogi.

Skippar de nya filmerna

I likhet regissören J.J Abrams kommande Star Wars-film ”The Force Awakens” lutar sig spelet kraftigt mot originalfilmernas luggslitna, lätt begagnade science fiction-estetik, och skippar helt de nyare filmernas digitala känsla.

Spelet har egentligen ingen egen handling, snarare är Battlefronten sorts arkadhallsupplevelse av trilogins mest kända scener där upp till 40 spelare drabbar samman i fältslag mellan rebellerna och imperiet.

Battlefronts isländska producent, Sigurlína Ingvarsdottir, förklarar beslutet med att kraven på autenticitet från filmernas enorma fanskara varit hårda.

– Det har varit komplicerat. Jag blev enormt glad när jag fick frågan om att leda spelutvecklingen, samtidigt är förväntningarna skyhöga. Men vi i teamet är alla fans i grunden, och jag tror att vi har hittat rätt i vår vision, säger hon till Kulturnyheterna.

Nostalgisk balansgång

I vinterns våg av ny Star Wars-kultur handlar alltså mycket om att återskapa en kultförklarat fenomen, snarare än att skapa nya berättelser.

Men finns det ett värde i att göra spel av 40 år gammal nostalgi? Battlefronts isländska producent, Sigurlína Ingvarsdottir, menar att spelglädje har ett egenvärde.

– Vi har respekterat känslan och utseendet av filmernas uversum, men det är viktig att komma ihåg att det först och främst handlar om att skapa ett spel: prioriteringen har varit att ge spelarna chansen att leva sin egen fantasi.

Dice grundades 1993, och har gjort sig kända som det stora namnet inom strategiska krigsspel i förstapersonsperspektiv. Battlefield-serien är deras främsta varumärke, och har sålt i över 60 miljoner exemplar världen över under 2000-talet.

Kommer de då att lyckas när de nu försöker inta en av världens mest älskade science fiction-universum? Tja, mycket pekar åtminstone på att Battlefront blir stort. Utöver de 9,5 miljoner som redan prövat spelet räknar Dice med att sälja över 13 miljoner exemplar i slutändan.

Lägg det till Minecrafts 70 miljoner sålda exemplar och Kings 500 miljoner användare, och det är lätt att se att den svenska spelbranschen har kraften med sig just nu.

Star Wars: Battlefront finns ute nu till PC, Xbox One och Playstation 4.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.