Under sex och ett halvt år ska Swedbank bidra med 15 miljoner till ekonomiska museet. I utbyte får banken diskutera teman och föredragshållare och vara bollplank och rådgivare, något Kulturnytt rapporterat om.
Enligt ekonomiska museets chef Cecilia von Heijne innebär detta att museet under dessa sex år kommer ha en pågående ”dialog” med Swedbank.
– Men museet har alltid yttersta ordet, säger hon.
”Göra mer och nå fler”
Kommande utställningen Ekonomilabbet riktar sig mot barn och unga och ska förutom museets lokaler i Stockholm visas i Swedbanks samtliga sex regioner. Enligt avtalet ska bankens namn och logotyp finnas i utställningspublikationen, på affischer och tackskyltar, som avsändare i skolinbjudningar och som huvudsponsor i sociala medier. Museet ska också länka till Swedbanks webbsidor om ung ekonomi och bokning av bankens pedagoger.
Hur ställer du dig till att Swedbank tillåts göra så mycket riktad reklam mot barn och unga?
– Genom det här samarbetet ser vi att vi kan göra mer och nå fler. Och när vi samarbetar så är vi alltid oerhört noga med att kommunicera att det sker i samarbete med Swedbank, säger Cecilia von Heijne.
Inblandade i penningtvättshärva
För ungefär två år sedan avslöjades Swedbanks inblandning i en penningtvättshärva i Baltikum. Banken kände till penningtvätten men undanhöll informationen för Finansinspektionen. Det ledde till fyra miljarder kronor i sanktionsavgift och att vd:n Birgitte Bonnesen fick sparken.
– De har ny ledning och jag kan inte kommentera de här frågorna i sak men vi har förtroende för hur Swedbank hanterar de här frågorna idag, säger von Heijne.
Skulle ni kunna göra en utställning om pengatvätt trots att ni har Swedbank som huvudsponsor?
– Absolut. Tveklöst.