Det är ett halsbrytande uppdrag att ge sig på en älskad kriminalhistoria efter att upphovsmannen gått ur tiden. Fråga bara David Lagercrantz, som inte utan ärr lyckades göra en framgångsrik uppföljare av Stieg Larsons Milleniumtrilogi.
Böckerna om den trötte kriminalpolisen Kurt Wallander har sålt i 40 miljoner exemplar i över 100 länder, så en potentiell jättepublik finns därute. Särskilt britterna är tokiga i Ystadpolisens äventyr.
Och när Young Wallander har premiär på Netflix är det av allt att döma den brittiska publiken som ska förföras.
Det är nämligen bara britter, utan någon som helst lokalkännedom om Sverige/Skåne, som inte skulle lägga märke till knasigheterna.
De skulle till exempel inte reagera på de märkliga tapeterna i den unge Wallanders sovrum (inget kontemporärt svenskt hem har sådana tapeter). De skulle inte heller reagera på att alla i Sverige talar engelska, eller att serien inte ens är inspelad i Malmö (utan i Litauen).
Den nyutexaminerade poliskonstapeln Kurt Wallander (Adam Pålsson) blir vittne till ett hatbrottsdoftande mord i stadsdelen Rosengård i Malmö där han bor. En unge han känner från trappuppgången misstänks för mordet men Kurt insisterar på att han är oskyldig. Det ena leder till det andra och snart är Kurt uppgraderad till kriminalinspektör och kan ägna sig åt att jaga den verklige mördaren.
Det är något med Adam Pålsson. Han lyckas vara charmig i stapelscener så tröskade att man inte tror att det är sant: när han ömt plåstras om av sin Mona istället för att gå till sjukhuset, eller när han fumlar med slipsen innan festen och måste be om hennes hjälp. Det kan inte vara lätt.
Men han har också en väldigt entusiasmerande intensitet i de mer rafflande scenerna och det är inte omöjligt att Netflix svenska pr-firma har en poäng när de talar om Young Wallander som Pålssons internationella genombrott. Varför inte?
Resten av serien håller inte samma kvalitét. Den parallella verklighet den utspelar sig i är grovhuggen och okänsligt skissad. Sverige befinner sig på gränsen till nåt slags raskrig vars svartvita natur går igen i fallet Wallander försöker lösa: alla pojkar i Rosengård (utom Kurt själv) är gängmedlemmar, alla miljardärer är skummisar.
Enligt produktionsbolaget fick Young Wallander Henning Mankells välsignelse innan han gick bort 2015. Det hade onekligen varit intressant att höra vad han hade tyckt om resultatet.