Nyhetsmorgon i TV4 har fått kritik från spelbranschen för att de inte märker upp sina skarplottsinslag som spelreklam. Foto: TT

TV4:s Trisslotter frias av Granskningsnämnden

Uppdaterad
Publicerad

TV4:s Trisslottsdragning är varken annons eller produktplacering, enligt Granskningsnämnden.

”Triss, Keno och Lotto marknadsförs aggressivt i morgonsoffor och familjeprogram”, skrev Branschorganisationen för nätspel generalsekreterare Gustaf Hoffstedt i ett pressmeddelande för ett knappt år sedan. Detta med bakgrund av den nya spellagen.

Nu frias det stående inslaget, där privatpersoner får skrapa lotter i direktsändning, av Granskningsnämnden.

TV4 skriver att inslaget är redaktionellt, inte görs i marknadsföringssyfte och att ingen ersättning utgår.

Ärendet har prövats tidigare, 2010, och Granskningsnämnden anser inte att den nya lagen ändrar det tidigare beslutet: Att TV4 uppgett att Svenska Spel inte betalat för att trisslottsdragningen ägt rum i programmet, vilket gör att nämnden inte ser det som produktplacering.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.