Under konstnärspseudonymen Bullevuttan ställs målningen Röd Sand ut som ett av 254 verk på Vårsalongen i år. Målningen är en parafras av en Anders Zorn-målning, och den anonyma konstnären Bullevuttan har satt en prislapp på en miljon kronor. Vilket gör den till utställningens dyraste.
– Det är ett lite busigt verk typiskt för Vårsalongen. Istället för en kulla som kliver upp ur vattnet kommer det en naken Anders Zorn, säger Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs och ordförande i Vårsalongens jury.
Kris blir konst
Även Svenska Akademien finns – inte helt oväntat – med på årets salong. Verket har formen av en modell av De adertons sammankomst, där flera av de arton stolarna står tomma.
– Det här är en bild av de problem Svenska Akademien har haft. De sitter här och väntar på att de tomma stolarna ska fyllas på med nya medlemmar, säger Mårten Castenfors.
Tror du att det blir någon ur Akademien som köper konstverket?
– Om Akademien vore cool skulle de naturligtvis köpa det och ha kvar det som ett dokument. Nu vet jag inte om de är det, men jag kommer att upplysa dem om att det finns om jag säger så.
Inne i ett ”flow”
Det har aldrig varit så populärt att skicka in konst till Vårsalongen. I år skickade över 3500 personer in sina verk, en ökning med 1000 personer sedan förra året.
– Det beror på att det här är en utställning som drar en enorm publik. Och det är många som tycker att det är kul att bli sedda av över hundratusen besökare, säger Mårten Castenfors.
Även återvändandet till Djurgården efter konsthallens renovering, samt förra årets höga besökssiffror och mediala uppmärksamhet gör att Vårsalongen ”är inne i ett flow just nu”, menar han.
– Vårsalongen är en utställning med en låg tröskel där alla känner sig välkomna. Det är en utställning där man möts, och folk gillar ju att vara nära varandra och prata, då blir det bra.