Biltillverkaren kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021. Även ett antal plug-in hybrider och ”milda hybrider” kommer att lanseras.
Tre av de renodlade elbilarna ska vara Volvo-modeller, de övriga två kommer att vara elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars så kallade prestandamärke.
Näringsminister Mikael Damberg (S) tycker att Volvo Cars har gjort ett strategiskt vägval.
– Det innebär en omställning som framtidssäkrar svensk fordonsindustri. Elbilar är nyckeln till att ställa om fordonssektorn mot mer hållbarhet, men också en väldigt växande sektor globalt, säger han.
LÄS MER: Rekordmånga bilar ska tillverkas av Volvo
Pekar ut riktning
Enligt Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde, vill Volvo markera hur långt fram i utvecklingen de ligger.
– De pekar ut en riktning för framtida utvecklig. De vill successivt vänja kunder och marknad vid att el och elektrifiering är normaltillståndet. De har redan tekniken så det här är bara ett steg i samma riktning. Det är inte så mycket drama egentligen, säger han.
Dagens besked var tvunget att komma förr eller senare, enligt Mikael Wickelgren som frågar sig hur elektrifierade hybridbilarna kommer att vara.
– Det har de inte berättat. Hur mycket elmotor och batteri måste vara med innan du tycker att du elektrifierat fordonet, det behöver kanske inte vara så där fantastiskt mycket, säger han.
LÄS MER: Allt fler väljer att köpa elbil
”Går från ord till handling”
Att Volvo Cars sätter ett datum för elektrifiering och tar kommando över agendan är den stora nyheten, enligt Martin Sköld, fordonsanalytiker på Handelshögskolan i Stockholm.
– Volvo går från ord till handling. Istället för att prata om att elektrifieringen kommer någon gång i framtiden sätter man ett datum då man själv kommer agera. Det är modigt att våga sätta ett datum, säger han.
LÄS MER: Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting
Klimatneutral 2025
Volvo Cars vill sälja totalt en miljon elektrifierade bilar till år 2025 och företaget har sedan tidigare ett uttalat åtagande att minimera sin miljöpåverkan. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025.
Om tio år hoppas Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson att alla kör elbil.
– Ja, förhoppningsvis, och med el framställd på fossilfritt sätt, sade han i en TT-intervju i går.
Volvo Car Group ägs av kinesiska Geely Holding. Företaget tillverkar bilar i Torslanda i Göteborg, i belgiska Gent och i kinesiska Chengdu.
Fakta: Volvo Cars
Volvo Car Group ägs av kinesiska Geely Holding. Företaget tillverkar bilar i Torslanda i Göteborg, i belgiska Gent och i kinesiska Chengdu.
Företaget sålde under förra året 534 332 bilar i över 100 länder.
I december hade Volvo Cars över 31 000 anställda världen över. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg. Volvo Cars kinesiska huvudkontor ligger i Shanghai.
Kina är biltillverkarens enskilt största marknad.