100-procentiga tullar på kinesiska elbilar och förslag på totalförbud för all kinesisk fordonsteknik. Ett obefintligt försäljnings- och servicenätverk. Men också en stridslysten Donald Trump i Vita huset.
Det finns många hinder för en kinesisk elbilslansering på den amerikanska marknaden, vilket säkert får många amerikanska biltillverkare att pusta ut.
– Jag tror att kineserna kommer att lära sig att samarbeta med Trump och se till att de tar sig in på något sätt ändå, säger motorreportern Albert Flores till SVT.
Amerikanska oron inför Kina
Kina har på bara några år blivit världens största bilexportör, där elbilar är den stora drivkraften. Samtidigt har Kina idag näst intill ett monopol på tillverkning och framställning av elbilsbatterier och kinesiska företag tillverkar cirka 70 % av världens alla elbilsbatterier.
Och risken är, enligt många experter, att Europa och USA för varje år, kommer att hamna längre och längre efter. För trots febrilt arbete med att försöka minska beroendet av Kinas batteritillverkning, så går det långsamt.
Rädslan i USA är att om man släpper in de statligt subventionerade kinesiska elbilarna, så kommer de köra ifrån dem inhemska konkurrenterna.
– Amerikaner hjälper amerikaner. Men helt ärligt, har jag dåligt med pengar och jag kan köpa en kinesisk elbil för halva priset, det är klart man hade funderat på det, säger motorreportern Albert Flores till SVT.
Följ med SVT:s team till den optimistiska elbilsköparen i Kina och till den pragmatiska bilhandlaren i USA och hör deras tankar i videon ovan.