Två ungdomar och en reporter som står med handmikrofon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så mycket pengar tycker unga att man ska ha för att vara rik. Foto: Eneida Berisha/SVT

”Att bli rik är alltid nåt att sträva mot”

Publicerad

Sedelbuntar, lyxiga bilar och inspirerande citat om rikedom – det syns i videor som trendar i sociala medier. Samtidigt visar studier att barn mellan 7–14 år har ett stort intresse för pengar.

– Oavsett om intresset är shopping eller gaming blir pengar en förutsättning för att kunna leva ut det, säger Johanna Göransson på Ungdomsbarometern.

Sammanlagt sex miljoner på en vecka – så många visningar har hashtaggarna ”wealth”, ”financial freedom” och ”investing” på Tiktok, som trendar i Sverige.

Klippen handlar om förmögenhet, lyx och ekonomisk frihet.

– Konsumtion har blivit ett sätt att uttrycka sin identitet och då är pengar en förutsättning för det. Vi ser väldigt mycket sociala medier-trender relaterat till ekonomin, säger Johanna Göransson, expert inom livsstil och konsumtion på Ungdomsbarometern.

Pengar är viktigt för generation Alfa

Strävan efter att vara rik bland unga märks inte bara i flödena.

Enligt Ungdomsbarometerns senaste undersökning finns ett stort intresse för att tjäna pengar bland Sveriges 7–14-åringar, som också kallas generation Alfa.

Studien visar också att en av tre av de tillfrågade 7–14-åringarna tycker att det är viktigt att tjäna stora summor när man blir vuxen.

– En stark hypotes är att alla bryr sig ganska mycket om pengar nu då vi lever i en tumult-artad ekonomisk tid där pengar är ganska närvarande i allas medvetande. Vi vet att barn och unga märker av att föräldrarna pratar mer om ekonomi hemma kring matbordet, säger Göransson.

Men hur mycket pengar ska man ha för att vara rik? SVT har varit ute på stan och pratat med unga om just det. Se vad de svarar i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.