Den amerikanska e-handelsjätten Amazon håller på att öppna ett logistikcenter i Eskilstuna och har meddelat att en lansering i Sverige är på gång.
Under många år har fysiska butiker pressats av e-handeln och troligtvis blir konkurrensen ännu tuffare när Amazon nu vill locka ännu fler svenska kunder.
– Konkurrensen kommer naturligtvis att öka, prispressen kommer att öka, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Fysiska butiker förlorarna
Hon menar att de stora vinnarna på Amazon i Sverige är de företag som har egna starka varumärken och nischade produkter, men som inte har en egen försäljningskanal utan istället kan använda Amazon som deras plattform för att nå kunder.
Pär Svärdson är något av en svensk veteran inom e-handel. Han var med och grundade Adlibris och driver nu flera e-handelsföretag, bland annat är han vd för nätapoteket Apotea.
– Vinnarna är konsumenterna. Förlorarna är nog snarare den fysiska handeln, och kanske en och annan dålig e-handlare, säger han.
Han är optimistisk till att Amazon ska lanseras i Sverige och tror det kan bli en energikick för e-handeln.
– Det kan nog bli lite av en vitamininjektion att få in världens största e-handel i Sverige. Jag skulle tro att det kan vitalisera och öka farten på hur snabbt e-handeln växer i Sverige.
Kina leder utvecklingen
Men blickar man framåt så kanske det är andra företag än Amazon som kommer påverka svensk handel mest. Det menar Karin Johansson, vd på branschorganisationen Svensk Handel:
– Innovationen när det gäller e-handel kommer i dag österifrån. Jag är ganska övertygad om att de trender man ser i Kina med ”live video shopping” och en utveckling av e-handeln, också kommer att nå den svenska marknaden. Så det finns andra aktörer att hålla ögonen på än bara Amazon.