BIL Swedens prognos för 2019 var 335 000 nyregistrerade personbilar i Sverige, en minskning med drygt fem procent jämfört med året innan. Men siffrorna överträffades och året blev det tredje bästa någonsin.
I december slogs även rekord för månaden, med en ökning på 108 procent jämfört med december 2018.
Nyhet i fordonsskatten
En anledning till rekordet är att regeringen meddelade att en ny och strängare testmetod för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, WLTP, skulle införas i Bonus malus-systemet, vilket innebar en höjning av fordonsskatten för de flesta nyregistrerade bilarna från och med första januari i år.
Av samma anledning spår BIL Sweden en nedgång på marknaden 2020, med en totalmarknadsprognos på 330 000 nyregistreringar.
– Det är en liten minskning till följd av konjunkturavmattningen vi ser framför oss, men även för att Bonus malus-systemet kommer att påverka framför allt första kvartalet då många passade på att registrera sina personbilar före årsskiftet för att undvika den nya skatten, säger Jessica Alenius på en pressträff.
Tre ”megatrender”
Fordonsindustrin befinner sig i en stor omställning, som enligt BIL Sweden drivs av tre megatrender. Den första handlar om klimatet och vad bilarna ska köras på:
– Vi byter drivlina och går mot renare bilar. Elektrifieringen har stort fokus här, men också ökade biodrivmedel, säger Jessica Alenius.
Den andra handlar om säkerhet och en automatisering av fordonen.
– Syftet är att förhindra trafikolyckor. Nio av tio olyckor i världen beror på den mänskliga faktorn.
– Den tredje trenden är delningsekonomin, där vi försöker nyttja fordonen på ett bättre sätt. 94 procent av tiden står fordonen still och det här behöver vi försöka ändra på.
Fler laddbara bilar
Att störst fokus ligger på elektrifieringen märktes av i fjolårets siffror då nyregistreringen av laddbara personbilar, det vill säga elbilar och hybridbilar, ökade med 39 procent. Andelen var 11,4 procent, jämfört med 8,2 2018.
För 2020 väntas en kraftig uppgång, där prognosen för andelen laddbara bilar ligger på 30 procent av totalregistreringarna.
Fakta: Bonus malus-systemet
Syftet med Bonus malus-systemet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta. Systemet innebär att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt.
Bonus malus-systemet gäller för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar. När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten.
Källor: Transportstyrelsen
Fakta: Bilåret 2019 och prognos 2020
2019
Nyregistrerade personbilar: 355 704
Andel laddbara personbilar: 11,4 procent
Nyregistrerade lätta lastbilar på högst 3,5 ton: 53 347
Nyregistrerade tunga lastbilar över 16 ton: Rekordantalet 6 642
Prognos 2020
Nyregistrerade personbilar: 330 000
Andel laddbara personbilar: 30 procent
Nyregistrerade lätta lastbilar på högst 3,5 ton: 47 000
Källa: BIL Sweden