Om man ser på köpladorna utanför våra städer så har nyttan varit att man kan köpa många olika saker på samma ställe. Det kan vi i dag göra digitalt, vilket innebär att de måste hitta något annat.
Bland annat kan det handla om att locka till sig kunder med annat än bara butiker.
– Vi ser ju hur det flyttar in mer och mer upplevelsebaserat innehåll i våra köpcenter, säger Sara Rosengren, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Det började med caféer och restauranger, men nu är det bowlinghallar, barnlekplatser och andra saker som ska dra kunder till köpcentret. Bara shopping är inte det som driver, då kan man lika gärna lösa det digitalt. Det måste finnas andra värden också.
Butiker som det inte går att handla i
Fokus på upplevelse har till och med gått så långt att det finns butiker som inte går att handla i.
– Det är en variant på flaggskeppsbutiker (alltså fysiska butiker vars syfte framför allt inte är att sälja utan snarare att bygga relationer med kunderna). Många varumärken investerar i butiker där man kanske inte ens har en kassa eller en utchekningsmöjlighet.
Det handlar snarare om att visa upp produkter för kunder och så kan de köpa dem sedan – på nätet.
Det låter svårt att få lönsamhet i en sådan butik?
– Det är klart att utvärderar du en sådan butik utifrån lönsamhet i termer av försäljning så kommer du inte vilja ha den kvar, men den kan fylla en väldigt viktig roll i helheten.