Bara butiker räcker inte, nu krävs mer för att locka kunder till köpcenters, exempelvis bowling. Foto: SVT

Bowlinghallar och lekplatser – så försöker köpcenter locka kunder

Uppdaterad
Publicerad

Bara butiker räcker inte. Nu krävs mer för att locka kunder till köpstråk och shoppinglador. Annars stannar kunderna hemma och handlar genom att klicka hem varorna.

Om man ser på köpladorna utanför våra städer så har nyttan varit att man kan köpa många olika saker på samma ställe. Det kan vi i dag göra digitalt, vilket innebär att de måste hitta något annat.

Bland annat kan det handla om att locka till sig kunder med annat än bara butiker.

– Vi ser ju hur det flyttar in mer och mer upplevelsebaserat innehåll i våra köpcenter, säger Sara Rosengren, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Det började med caféer och restauranger, men nu är det bowlinghallar, barnlekplatser och andra saker som ska dra kunder till köpcentret. Bara shopping är inte det som driver, då kan man lika gärna lösa det digitalt. Det måste finnas andra värden också.

Butiker som det inte går att handla i

Fokus på upplevelse har till och med gått så långt att det finns butiker som inte går att handla i.

– Det är en variant på flaggskeppsbutiker (alltså fysiska butiker vars syfte framför allt inte är att sälja utan snarare att bygga relationer med kunderna). Många varumärken investerar i butiker där man kanske inte ens har en kassa eller en utchekningsmöjlighet.

Det handlar snarare om att visa upp produkter för kunder och så kan de köpa dem sedan – på nätet.

Det låter svårt att få lönsamhet i en sådan butik?

– Det är klart att utvärderar du en sådan butik utifrån lönsamhet i termer av försäljning så kommer du inte vilja ha den kvar, men den kan fylla en väldigt viktig roll i helheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.