När tiderna är tuffa vill vi ändå unna oss lite lyx. Kanske i form av ett fint läppstift. Läppstiftsindexet, eller The Lipstick Index, föddes 2001 när försäljningen av läppstift tog ett oväntat och rejält skutt uppåt mitt under brinnande lågkonjunktur i USA. Vardagslyx till ett överkomligt pris tycks helt enkelt fungera som en tröst när vi inte har råd att har råd att köpa dyra märkeskläder eller en ny bil.
Ändrar inte på frukosten
– Vi drar ofta in på stora inköp som möbler, inredning, resor eller en ny bil, när tiderna är tuffa, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Något vi däremot inte ruckar på är mat i allmänhet och frukost i synnerhet.
– Nej, just frukosten brukar man inte dra in på oavsett ekonomin. Däremot är man mer benägen att ändra lunch- och middagsvanor.
Vi fortsätter också att prioritera sociala aktiviteter, som att gå ut och äta med vänner.
– Under pandemin, när vi inte kunde umgås lika mycket, köpte vi istället mer mat och alkohol som vi konsumerade hemma, berättar Ulrika Holmberg.
Behöver det lilla extra
Hon berättar att den senaste Konsumtionsrapporten från 2022 visar att svenskar sällan varit så pessimistiska när det gäller privatekonomin som nu. Och då kan vi behöva det där lilla extra som sticker ut i vardagen.
– Därför slutar vi inte konsumera, men vi ändrar konsumtionsmönster. Vi fortsätter att köpa det som är riktigt viktigt för oss, men inte lika ofta. Det kan handla om mat, man kanske fortsätter att äta kött trots att det är dyrt, men i mindre portioner. Vi unnar oss våra hobbies och aktiviteter, till exempel träning, men vi kanske byter till ett billigare gymkort.
Här förklarar hon mer om vår konsumtion i kristider.