Foto: TT

Analys: Därför är dieselns dagar räknade

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Luftföroreningar skördar miljontals människoliv varje år och dieselbilen pekas ut som en bov i dramat. Nu dras snaran åt kring det tidigare så hyllade bränslet. Experter förutspår att dieselbilen nu sakta går mot sin död.

Andreas Liebermann

reporter

För att förstå varför dieseln har gått från hissad till dissad får vi öppna motorhuven. Fördelen gentemot en bensinmotor är dieselns högre verkningsgrad, vilket innebär att dieselmotorn behöver mindre bränsle än bensinmotorn för att göra samma arbete och därför blir förbrukningen och koldioxidutsläppen lägre.

Nackdelen är att den släpper ut högre halter av kväveoxid och skadliga partiklar än bensinmotorn. 

Friktion

LÄS MER: Dieselbilar kan förbjudas i tyska städer

Länge var dieselbilar ett udda alternativ för taxiägare, långkörare och de som på skattemässigt tveksamma grunder hade tillgång till billig diesel ämnat för jordbruks- och entreprenadmaskiner. 

Fick en renässans

Men på 1990-talet hände något. De europeiska biltillverkarna med Volkswagen, Mercedes Benz och PSA (Peugeot Citroen) plöjde ner stora pengar på att utveckla motorer som kombinerade diselens ekonomi med bensinens prestanda. Med finesser som direktinsprutning, turbo och partikelfilter blev dieselbilen ett alternativ att räkna med.  

De kanske kostade lite mer i inköp, men fordonsskatter som premierade låga koldioxidutsläpp gjorde dieseln attraktiv och den omfamnades av politiker och bilköpare i Europa. Statistiken talar sitt tydliga språk. Merparten av alla nya personbilar i Västeuropa är numera dieselbilar, så också i Sverige.  

LÄS MER: Så drabbas du av den dåliga luften

Allt såg alltså bra ut tills forskare började granska de allt högre partikelutsläppen i storstäderna. De extremt små partiklarna som inte fångas upp av bilens avgasrening. Dieseln blev allt mer ifrågasatt och det blev inte bättre när det avslöjats att Volkswagen fuskat med utsläppen. Något som även andra tillverkare misstänks ha gjort.

Bannlysta i storstäder

Flera storstäder i Europa, som Paris, Madrid och Aten har beslutat att förbjuda dieselbilar i stadskärnorna från 2025 och fler städer väntas följa efter, däribland Stuttgart som från och med nästa år förbjuder alla dieselbilar som inte klarar de tuffaste utsläppskraven att köra i stadens centrala delar.

Beskedet är anmärkningsvärt med tanke på att Stuttgarts viktigaste företag heter Mercedes Benz och Porsche.

Att dieseln börjar tappa mark märks också i nybilsstatistiken för Västeuropa. Första kvartalet i år var 47,4 procent av alla nya bilar dieseldrivna, jämfört med 50,1 procent för samma period i fjol. Även i Sverige noteras en avtagande trend. Årets första kvartal var siffran 52,9 procent jämfört med 54,7 procent samma period i fjol.

Förutspås tyna bort

Det handlar om små förändringar men allt fler experter är eniga om att detta är början på ett paradigmskifte. Nya skattesystem som straffar bilar med fossilt drivmedel, risken att bli bannlyst i storstäder och tuffare avgaskrav talar emot dieselbilen. Den schweiziska banken UBS spår i en färsk rapport att andelen dieselbilar globalt kommer att sjunka från dagens 13,5 procent till 4 procent 2025.

LÄS MER: ”Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”

I Europa kommer det att bli ännu tuffare. Här kommer dieseln att tappa från 50 till 10 procents marknadsandel under samma period, enligt UBS.

I samband med bilmässan i Geneve i mars ifrågasatte Volvo Cars vd Håkan Samuelsson dieseln just på grund av problemen med kväveoxider. Samuelsson liksom många andra experter tror att dieseln kommer att konkurreras ut av bensindrivna hybrider eller rena elbilar. 

Hur det kommer att bli får framtiden utvisa, men dieselns glansdagar ser ut att vara över.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Friktion

Mer i ämnet