Fortums 908.000 kunder fick i maj i år ett brev där bolaget meddelar att man för andra gången i år höjer avgifterna. Totalt handlar det om en ökning av priset med 9 procent på fem månader: En mycket kraftig höjning med tanke på den rekordlåga inflationen. Och många kunder har reagerat.
– Det är oanständigt. Det är inte bra, säger Tony Ruster som bor i Stockholm och får sin el från bolaget. Man tappar lite förtroendet för varumärket Fortum när man gör sådana här hutlösa vinster på sina kunder som sitter i fällan och har händerna bakbundna.
Elnätsbolag har monopol
Fortum tjänade förra året över två miljarder kronor på sitt elnät. Och till skillnad från el där det råder konkurrens och där man kan välja vilket bolag som man kan köpa elen av, har Fortum Distribution och landets övriga elnätsbolag monopol i sina områden på alla elledningar.
– Det är oanständigt mycket pengar där jag ska vara med och betala, säger Tony Ruster. Och det är inte bara jag utan alla mina grannar och alla boende i regionen.
Det här är bara början för Fortum och ytterligare 85 elnätsbolag, som de senaste åren drivit en process i förvaltningsdomstolarna för rätten att höja priserna. Och bolagen har vunnit på alla punkter.
”Finns en smärtgräns för kunderna”
Kammarrätten i Jönköping slår fast att elnätsföretagen har rätt att höja sina avgifter med 35 miljarder kronor. För Fortums del handlar det om en höjning på fyra till fem miljarder kronor. Och bolaget tänker därför fortsätta med sina prishöjningar men kanske inte ta ut allt.
– Det är svårt att tro att vi kommer att utnyttja hela ramen. Det beror helt enkelt på förutsättningarna att göra det. Det finns en smärtgräns vad våra kunder kan stå ut med, säger Bengt Johansson som är chef för affärsutveckling på Fortum Distribution som numera heter Ellevio.
Var den smärtgränsen går vill han inte berätta.
”Får allvarliga konsekvenser”
Energimarknadsinspektionen, som ska övervaka att elnätsbolagen inte tar för mycket betalt, säger att man inte kan göra någonting eftersom man förlorat tvisten i domstolen.
– Det får allvarliga konsekvenser eller kan få allvarliga konsekvenser under de kommande fyra åren, säger generaldirektör Anne Vadasz Nilsson.
Hon poängterar att det är bolagen som själva bestämmer om de vill höja sina priser och att de har fyra år på sig att utnyttja resultatet av domen.
”Finns ingen skamgräns”
Fortums senaste prisökning har fått intresseorganisationen Villaägarna på krigsstigen.
– Det är en provocerande prishöjning för den bevisar att allt det som man i sina värsta föreställningar trodde om den här marknaden visar sig vara sant, säger Jakob Eliasson som är samhällspolitisk chef på Villaägarna och tillägger:
– Monopolisten tar varje chans att krama sista kronan ur kundkollektivet. Nu har de fått de legala möjligheterna att göra så och då finns det ingen skamgräns.
Vilket råd vill då Fortum Distibution (nu Ellevio) ge sina kunder som ska betala de stora prishöjningarna?
– Vad man kan göra själv som egen kund är att titta sitt kapacitetsbehov, sänka säkringens storlek eller minska sin energiförbrukning. Eftersom vi har monopol i de områden vi verkar så är det enda andra alternativet att flytta och det hoppas jag inte att det ska finnas skäl till, säger Bengt Johansson chef för affärsutveckling.
Tipsa oss!
Har du egna erfarenheter? Kontakta SVT Nyheter!