För sista kvartalet 2019 redovisar musiktjänsten Spotify en rörelseförlust på 77 miljoner euro, motsvarande runt 812 miljoner kronor, visar rapporten. Under motsvarande period ett år tidigare gjorde bolaget en vinst på 94 miljoner euro.
Bolagets egen prognos var en förlust i intervallet 31-131 miljoner euro.
Fler betalande användare
Aktien stiger i förhandeln på New York-börsen, mycket på grund av att antalet användare ökade till 271 miljoner, från 248 miljoner vid utgången av kvartalet före. Antalet betalande, så kallade premiumabonnenter, ökade till 124 miljoner, från 113 miljoner i tredje kvartalet.
– Vi har gjort stora framsteg mot vårt mål att bli världsledande som lyssningsplattform, säger Daniel Ek, grundare och vd för Spotify på en telefonkonferens för investerare, och fortsätter:
– Jag är mer säker än någonsin på att vi är på rätt väg.
Spotifys egen prognos var att det totala antalet abonnenter skulle landa i intervallet 255–270 miljoner, medan antalet premiumabonnenter skulle hamna mellan 120–125 miljoner. Nettoökningen i antalet premiumanvändare under fjärde kvartalet var den högsta någonsin för ett enskilt kvartal, skriver bolaget i rapporten.
Snabb podcast-tillväxt
Spotify noterar en exponentiell tillväxt i podcast-verksamheten. 16 procent av de totala användarna använder tjänsten och lyssnanden, mätt i timmar, hade en ökningstakt på årsbasis på 200 procent.
Bolaget har fått kritik på sistone för att inte ta missbruket med fejkade lyssningar på allvar, något som påverkar såväl topplistor som hur mycket pengar artisterna får från Spotify när delas musik spelas. I stället har Spotify försökt öka sina intäkter genom att erbjuda köpta musiktips till sina lyssnare