Vissa kallar det en ny folkaktie, andra skulle inte ta i den med tång. Klart är att det är den största noteringen på över 20 år i Sverige.
– Det är en nationalklenod som kliver in på planen. Alla svenskar har ett förhållande till Volvo, säger Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker, i SVT:s Morgonstudion.
Steg efter öppning
Teckningskursen var satt till 53 kronor per aktie när Stockholmsbörsen i dag öppnade. Strax efter öppning steg kursen 10 procent. Därmed stiger värdet på bolaget med runt 20 miljarder kronor.
Kursen hade vid 13-tiden stigit 21,5 procent.
200 000 privatsparare har anmält intresse för att teckna aktier i bolaget, vilket innebär ett sammanlagt värde på tio miljarder.
– Det är enormt intresse bland just privatsparare, tyvärr mindre intresse bland de mer institutionella placerarna, säger Peter Malmqvist i Morgonstudion.
Polestar och kinesisk ägarstruktur påverkar
Att Volvo Cars är en sådan vattendelare beror enligt Peter Malmqvist på att det är en svår bransch.
– Bilföretagen har under lång tid varit väsentligt lägre värderade än genomsnittet på börserna. Det beror på att man tycker att det är väldigt hög risk i den här branschen. Inget företag är riktigt dominerande och kan styra alla de andra, det finns ofta i andra branscher, då blir placerare lite lugna.
Polestar, som till hälften ägs av Volvo Cars ska introduceras på den amerikanska börsen och värderingen på Stockholmsbörsen kommer att påverkas av hur Polestar sedan kommer handlas.
– Det skapar en väldigt stor spännvidd i prisintervallet, säger Peter Malmqvist.
En annan osäkerhet handlar om den kinesiska ägarstrukturen.
– En fjärdedel av Volvos vinst idag går till de ägare som äger aktier i de lokala bolagen. Det skapar en osäkerhet.