Nyligen tillbakavisade Postnords vd Håkan Ericsson uppgifterna om att brev försvinner.
– Myten att brev försvinner är just en myt. Vi hade problem under 2015 men sedan dess har vi en bra utveckling. Vi kommer att se till att kvaliteten hålls på en hög nivå, sa han i en intervju med SvD i förra veckan.
Nu kan SvD avslöja att den oberoende undersökning som Postnords vd då lutade sig mot över huvud taget inte tar upp brev som försvunnit på vägen.
LÄS MER: Priset på frimärken kan chockhöjas
Räknar inte med försvunna brev
När man i undersökningen uppger att 99,8 procent av breven kommit fram efter tre dagar, så har redan de brev som försvunnit räknats bort. Det är alltså 99,8 procent av de brev som kommit fram som kommit fram inom tre dagar, inte 99,8 procent av de brev som skickats.
Om till exempel ett brev levererats till fel person och sedan slängts, så räknas brevet inte med i undertaget.
LÄS MER: Bengt fick inte sin post på två månader
Postnords vd ber om ursäkt
Postnords vd Håkan Ericsson låter hälsa, i ett mejl via sin kommunikationschef, att det var beklagligt att han uttryckte sig på det sättet.
– Det han menade är att det givetvis sker enskilda fel men att det inte är stora mängder post som kommer bort, som det ibland kan uppfattas, säger Postnords kommunikationschef Emma Riblom till SvD.
En annan brist i Postnords kvalitetsundersökning, som PTS (Post- och telestyrelsen) pekar på är att den inte registrerar när brev delats ut till fel hushåll. Om ditt brev delats ut till en granne och denne sedan lämnar över det till korrekt adress så noteras det som en felfri leverans.
LÄS MER: Här kastar Postnord paket – igen