• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Genom att satsa på poddar hoppas Spotify att den totala lyssningstiden kommer att gå upp. Foto: Amir Nabizadeh/TT

Prat för miljarder

Publicerad

När techbolag miljardsatsar på det talade ordet blir poddare de nya rockstjärnorna, och Spotify kan ha hittat vägen till lönsamhet.

Kan man snacka sig till en miljard? Ja, om man är världens mest populära poddare och säljer sin show exklusivt till en streamingtjänst som behöver ett dragplåster för sin nysatsning. Som Joe Rogan ifjol, som sålde sig till Spotify. För bolaget har en ny devis: musik är silver, tala är guld. Nä, det är inte en officiell slogan. De skulle säkert inte erkänna det heller, men prat är mer lönsamt för dem än sång i dina lurar.

– Affärslogiken för oss är att ju mer tid du ägnar åt oss, desto mer sannolikt att du blir kvar som kund. Och så tjänar vi pengar på att sälja reklam i poddarna också, förklarar Matt Lieber, Spotifys poddchef.

Mer pengar till Spotify

Musiklicenserna kommer alltid vara en automatisk begränsning av lönsamheten. Medan poddar erbjudar en mycket större uppsida. Även när man öppnar upp plånboken för stjärnor som Bruce Springsteen och Barack Obama, som nyligen presenterades som nytt poddpar på Spotify, så är det en engångskostnad. För varje extra lyssnare och prenumerant är det mer pengar till Spotify.

– Men vi har inte funnit att poddlyssning tar tid från musiklyssningen. Du fortsätter lyssna på musik, och lägger till podcasts ovanpå det. Den totala lyssningen ökar, påpekar Lieber.

Ljud lockar

Den största striden inom streamingkriget har handlat om film och teveserier. Musik till viss del. Nu seglar prat fram som en ny front techjättarna drabbar samman kring. Appen Clubhouse, där det snackas live i grupprum, har ännu ingen affärsmodell men mångmiljardvärdering.

Amazon köpte nyligen ett poddbolag, såsom Spotify som tog över Gimlet för ett par miljarder för två år sen. Ett bolag som Matt Lieber var med och grundade, efter att han jobbat som radioproducent på NPR.

– Ljud är det enda du kan konsumera medan du gör något annat. Det är delvis det som driver tillströmningen av lyssnare och får allt fler plattformar att inse kraften i detta medium.

Matt Lieber tror att podcasts kommer öka lyssningen i bilar i takt med att de blir uppkopplade på ett allt smidigare sätt. Globala format och tal mixat med musik, är andra trender han listar i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.