• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

– Vi har fått in väldigt mycket klagomål mot flygbolag som ställt in flygningar och som inte gått resenärerna till mötes , säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket. Foto: TT/Privat

Resenärer får inga pengar när flygbolag bryter mot EU:s regler

Uppdaterad
Publicerad

Är du en av de tiotusentals människor som köpt biljetter till flyg som blivit inställda in på grund av coronaspridningen och reserestriktioner? Enligt EU:s regler har du rätt att få pengarna tillbaka direkt, men det lär bli svårt då krisen för passagerarflyget snabbt blir allt djupare.

– Vi har fått in väldigt mycket klagomål mot flygbolag som ställt in flygningar och som inte gått resenärerna till mötes, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.

Sedan den 1 mars har Konsumentverket fått in 117 anmälningar mot flygbolag från missnöjda biljettinnehavare, nästan dubbelt så många som samma period 2019. Antalet klagomål riktade mot flygbolag via tjänsten ”Hallå konsument” har under samma period mer än tredubblats från fjolåret till 1892 stycken.

Toppen på isberget

Klagomålen är förmodligen bara toppen av isberget, eftersom många kunder sannolikt inte ens hunnit få information om att den flygning de köpt biljett till blivit inställd.

EU:s flygpassagerarförordning är glasklar: Ett flygbolag som ställer in en flygning är skyldigt att återbetala biljettpengarna inom sju dagar. Men i den rådande coronakrisen blir det inte så.

Källor inom resebranschen bekräftar för SVT att så gott som samtliga flygbolag just nu väljer att bryta mot EU:s regelverk. För om de skulle tvingas återbetala tre-fyra månaders värde av flygbiljetter, samtidigt som deras intäkter är noll och många fasta kostnader tickar på som vanligt, skulle de riskera konkurs inom några veckor.

Vilseledande information

I kampen för att överleva coronakrisen väljer bolagen att bryta mot reglerna nu och ta eventuella böter för det senare.

Maja Lindstrand på Konsumentverket berättar också att många flygbolag, även stora aktörer, som ställt in sina flygningar verkar försöka smita från ansvar genom att säga till kunderna att de måste gå via resebyråerna där biljetterna köptes för att kunna få rätt.

– Den informationen är direkt vilseledande. Det är flygbolaget som bär ansvaret och många resebyråer tar dessutom ut höga avgifter för att hjälpa till.

Detta gäller vid resor

Inställda resor 

Du har rätt att få tillbaka pengarna eller boka om din resa till ett annat tillfälle. Det gäller både om du bokat en enskild resa eller en paketresa.  Om du inte kommer överens med bolaget kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

UD avråder resor

När UD har avrått från resor har du rätt till full återbetalning om du bokat en paketresa. Lagstiftningen är inte lika tydlig om du köpt en enskild resa, men enligt Konsumentverket bör du kunna kräva återbetalning med hänvisning till ”force majoure”. UD:s avrådan gäller fram till den 15 april, därefter görs en ny bedömning. 

Presentkort 

Vissa företag och flygbolag erbjuder presentkort istället för återbetalning. Men om företaget skulle gå i konkurs är presentkortet inget värt och du kan kräva återbetalning istället.  

Konkurs 

Om flygbolaget eller researrangören går i konkurs är du skyddad av resegarantin om du har köpt en paketresa. Om du köpt en enskild biljett har du inte samma skydd, då beror det på konkursboets ekonomi om du får några pengar tillbaka. Men om du har betalat med kreditkort kan du få återbetalning av din bank. 

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.