Än fler konkurser är att vänta, säger Richard Damberg, ekonom på UC. Foto: Jonas Ekströmer/TT, SVT

Konkurserna ökar lavinartat – krogbranschen hårt drabbad

Uppdaterad
Publicerad

Coronakrisen slår hårt mot företagen, och värst drabbad än så länge är hotell- och restaurangbranschen. Det visar nya siffror från kreditupplysningsbolaget UC, som baserat på första halvan av april räknar med en ökning på nästan 200 procent i antalet konkurser i jämförelse med samma period förra året.

Konkurserna blir allt fler i hotell- och restaurangbranschen. Fortsätter det som det gjort hittills i april innebär det en ökning med nästan 197 procent i jämförelse med april förra året. Det visar siffror från kreditupplysningsbolaget UC, som följt konkursansökningarna från flera branscher i Sverige.

– Det som sticker ut är ökningen i restaurangbranschen, och det är inte oväntat på nåt sätt. Det är en bransch med tuffa förutsättningar sen tidigare, många av dem har haft svaga resultat sen en tid tillbaka och de slås ut först nu, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Coronapandemin

”Tror vi kommer se än fler konkurser”

Att restaurangbranschen är så hårt drabbad beror på flera saker, menar Richard Damberg. Det främsta är förstås det kraftigt minskande underlaget, där vissa restauranger rapporterar om att så mycket som 80 procent av inkomsterna försvunnit under krisen. Men dessutom har både hotell och restaurang höga kostnader för personal och lokaler, och ofta mycket låga marginaler redan från början.

– Jag tror vi kommer se än fler konkurser, det är fortfarande många som är hyfsat svaga. Allt beror på vilka som får de här besökarna på uteserveringarna – en del kommer klara av det, men många andra kommer få det fortsatt tufft, säger Richard Damberg.

Svårt för klädbutiker – men uppsving för små livsmedelsbutiker

Även detaljhandelsbranschen har drabbats, men där är det en tydlig tudelning mellan sällanköpshandeln, där till exempel klädaffärer ingår, och livsmsedelsbutikerna. Vissa klädaffärer, som redan har svårt att konkurrera med näthandeln, rapporterar om en mer än halverad försäljning. Livsmedelsbutikerna, och särskilt de små närlivsbutikerna, har istället fått ett uppsving. Som helhet spås 74 procent fler företag i detaljhandelsbranschen gå i konkurs under april i år än under april 2019.

För att få ut jämförbara siffror för hela april har UC tagit siffrorna för 1-14 april och sedan fördubblat dem. De ska därför tas med en nypa salt – om antalet konkurser fortsätter att öka som de gjort de senaste två månaderna kan konkurserna bli betydligt fler. Totalt sett spås antalet konkurser i april öka med 28 procent i jämförelse med april förra året.

Det här innebär konkurstermerna

Vad är en konkurs?

– Det är när ett företag hamnat obestånd och inte kan betala av sina skulder till fodringsägarna och att man därför inte ser någon chans för företaget att överleva, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Då får företaget en konkursförvaltare som ser till vilka skulder och tillgångar företaget har för att sedan avveckla företaget så att så många fordringsägare kan få betalt som möjligt för sina skulder. Att en klädkedja går i konkurs behöver därför inte innebära att butiken i fråga försvinner för alltid. Om ett annat företag köper upp butikerna kan det hända att det fortsätter att finnas. Men det är olika från fall till fall,

Vad är en företagsrekonstruktion?

– Det är när ett företag hamnat i obestånd men att man tror att man på sikt kommer kunna reda upp det. Det kan vara något stort som hänt vid ett tillfälle som gjort att bolaget hamnat i trångmål, som exempelvis att en stor kund gått i konkurs vilket gjort att man snabbt förlorat tillgångar, säger Richard Damberg.

Företaget får då en rekonstruktör tilldelats som ser över företagets tillgångar. När det gäller exempelvis klädbutiker beror det från fall till fall om butikerna hålls öppna eller om de stängs under rekonstruktionen.

– Viktigt att komma ihåg är att ett företag mycket väl kan försättas i konkurs efter att rekonstruktionen är avslutad. Eller så lyckas man reda ut ekonomin, säger Richard Damberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet