Ambitionen är att ha den nya verksamheten i drift från vintern 2017/2018, på ett mindre antal avgångar som ett komplement till SAS nuvarande produktion, uppger SAS.
– Vi pratar om en handfull flygplan som vi kommer att placera i London eller Spanien och gentemot vår totala produktion talar vi kanske om mellan 5 och 10 procent. Så det är ett komplement, inte en ersättning av nuvarande produktion, säger han till TT.
Syftet är att säkerställa lönsamhet på viktiga trafikströmmar och aktivt ta del av den växande fritidsmarknaden enligt SAS-chefen Rickard Gustafson.
– Huvuddelen av produktionen kommer vara kvar i Skandinavien, för annars kan vi inte ha en tidtabell som fungerar för vår målgrupp, tillägger han.
Konkret handlar det om fem till åtta flygplan som ska utgå från de nya baserna, bemannade med lokalt anställd personal.
Dyrare i Skandinavien
I en kvartalsrapport som släpptes i december förra året skrev SAS vd att kostnaderna för personal är dyrare i Skandinavien jämfört med andra länder i Europa. Det skulle enligt VD:n vara ett av skälen till att SAS under 2017 skulle utreda hur man kan möta konkurrenterna som redan finns på låglönemarknader.
– Vi vet inte så mycket vad det kan innebära men vi kan inte stoppa detta så vill vi samarbeta, säger Hans Sjöberg på Svensk Pilotförening. Vi har kämpat i en bransch i många år där det varit helt hysteriskt så låt de testa detta då så får vi se vad som händer.
Kan starta lågprisbolag
Initiativet skulle kunna innebära att SAS kan göra precis som sin konkurrent Lufthansa, som äger bolaget Germanwings/Eurowings, att skapa ett helt nytt bolag med lågprisinriktning. Men än är en sådan lösning inte på bordet menar pilotföreningen.
– Att starta en bas i London är inget problem i sig för piloterna, säger Hans Sjöberg på Svensk Pilotförening.. Lönerna skiljer sig inte mycket mellan olika bolag i Europa, berättar han. Men vad jag förstår finns det skattepolitiska skäl bakom beslutet, säger Hans Sjöberg.