Vad det handlar om är att SAS nu vill bli som de andra lågprisbolagen i världen. Det handlar om att kapa kostnader och då gäller det att utnyttja de skattefördelar som Irland erbjuder samt att leta efter länder där skatter och sociala avgifter inte är så betungade. Det är därför som SAS nu ska ha två nya baser ute i Europa: en i London och en i Spanien.
Utflaggning
Att på det här sättet flagga ut delar av verksamheten från Skandinavien är kontroversiellt då den norska, danska och svenska staten fortfarande är storägare i bolaget. Och att SAS styrelse nu väljer en strategi som går ut på att minimera skatt och slippa betala de höga sociala avgifterna i Sverige kommer förstås att väcka reaktioner. Men det visar bara hur desperat ledningen för SAS är och hur hårt man känner av konkurrensen från lågprisbolagen.
Omkörda av uppstickare
För om det inte redan har hänt sker ett tronskifte i år. Då kommer Norwegian att gå förbi SAS och bli Nordens största flygbolag det gäller antalet passagerare. Och det är en omsvängning som har gått snabbt.
För tio år sedan var Norwegian den lilla uppstickaren som kämpade med stora SAS som var tio gånger så stort. Men även om siffrorna ännu inte är helt klara kommer de båda företagen att redovisa runt 30 miljoner passagerare förra året. Och medan SAS ligger stilla växer Norwegian så det knakar.
Expansion
Det norska flygbolaget är nu SAS största konkurrent i Norden men har betydligt större ambitioner än så. Bolaget expanderar kraftigt runt om i världen och deras framfart väcker protester. Genom ett bolag på Irland har Norwegian till exempel skaffat sig tillstånd att flyga till USA vilket fått amerikanska flybolag och deras fackföreningar att protestera mot vad de ser som ojuste konkurrens. Norwegian har anklagats för att dumpa lönerna och villkoren för sina anställda på dessa flyglinjer vilket bolaget nekat till.
Låglönelinje
Ändå är det uppenbart att billiga flygbiljetter har ett pris som de anställda får betala. Det är detta som gjort att SAS under många år nu drivit en hård linje mot sina anställda där framför allt piloterna tvingats sänka sina löner och pensionsvillkor vilket SAS ansett vara nödvändigt för att hänga med i konkurrensen.
Vad vi ser nu är ytterligare ett steg på denna linje. För tidigare har SAS drivit all sin flygtrafik med utgångspunkt från flygplatserna i huvudstäderna på sina hemmamarknader Sverige, Danmark och Norge. Men nu vill alltså SAS skapa två nya baser i Spanien och i London som läggs under ett irländskt flygbolag med den uttalade motiveringen att det innebär lägre kostnader för bolaget.
Och det behövs menar man behövs för att kunna slåss om fritidsresenärerna.
Konsumenterna bestämmer
För det är vi alla som reser runt om i Europa och som vant oss vid att man kan få en resa för under tusenlappen, som är SAS nya mål. Och för att kunna konkurrera med pris och mot lågprisbolagen räcker det inte med att fortsätta att pressa villkoren för den skandinaviska personalen. SAS har gjort uträkningar där man kan kapa priset på flygbiljetterna ännu mer om man kan sänka den samlade arbetskraftskostnaden som enligt SAS ska vara betydligt lägre i London och i Spanien .
Fler besparingar
Dessutom kommer förstås dessa nya SAS-nav att användas i nya besparingskampanjer som SAS tänker driva mot alla de som jobbar i bolaget i dag. Målsättningen är enligt SAS vd Rickard Gustafson att spara ytterligare 1,5 miljarder kronor under perioden 2017-2019. Det är en fördubbling jämfört med tidigare planer.