Att SAS har problem är inget nytt. Besparingsprogrammen har avlöst varandra.
För perioden november till januari kan bolaget visserligen peka på flera positiva siffror. Nya linjer, fler bonuskunder och 500.000 fler passagerare, man ökar både på långflyg till USA och semesterresmål i Europa. Men det hjälper inte. SAS har svårt att ta betalt. Bränslekostnaderna har ökat med 350 miljoner, bara delvis för att man flyger mer.
”Bara SAS som flyger med skandinavisk personal”
Därför går det dåligt. Resultatet minus 700 miljoner är 300 miljoner sämre än förra året motsvarande period, och det är ännu lägre än analytiker räknat med.
Affärsresande ligger ganska stabilt, men den växande marknaden finns i dag på semesterresor, och där är konkurrensen från lågprisbolagen svåra för SAS att klara. SAS vd konstaterar att konkurrenterna utanför Skandinavien har väsentligt lägre personalkostnader, och att det bara är SAS av de stora europeiska bolagen i dag som flyger med personal från Skandinavien.
Därför ska SAS öka takten med de förändringar som presenterades tidigare, där det mest kontroversiella är att ha skaffa sig en bas utanför Skandinavien, där man anställer personal lokalt.
Det blir ett samarbetande bolag som ska flyga med Spanien och London som bas.
Läs mer: SAS flyttar verksamhet till Irland
Snabbare förändringar
VD:n Rickard Gustafson understryker gärna att detta bara är ett ”komplement” till huvudverksamheten som liksom tidigare utgår från Skandinavien. Men varje gång företagsledningen talar om pengar, förluster och lönsamheten, så understryker man behovet av flera större och snabbare förändringar för att öka lönsamheten.
Hittills pratar man om 7-9 flygplan som ska operera från Spanien och London, med personal anställd lokalt. VD:n menar att detta på sikt är enda sättet att säkra att SAS överhuvudtaget kan fortsätta flyga på konkurrensutsatta rutter som dem till London.