SAS lanserar stort sparpaket

Uppdaterad
Publicerad

SAS fortsätter att blöda ekonomiskt och ska nu spara ytterligare 7,5 miljarder kronor om året. Det meddelar flygbolaget i samband med delårsrapporten.

Pandemin och det minskade resandet har slagit hårt mot flygbranschen. SAS intäkter november-januari ökade visserligen till drygt 5,5 miljarder kronor jämfört med 2,3 miljarder kronor samma period förra året. Men resultatet, en förlust på nästan 2,6 miljarder kronor före skatt (-1,9 miljarder för ett år sedan), gör att det krisdrabbade flygbolaget ännu en gång tvingas dra i nödbromsen för att inte tömma kassan fullständigt.

– Det finns fortfarande en osäkerhet kring hur covid-19- pandemin kommer att utvecklas och omvandlingen av SAS måste fortsätta för att anpassa oss till den nya marknadssituationen, skriver vd Anko van der Werff i rapporten.

Sparplan framåt

I samband med delårsrapporten presenterar bolaget ett förändringsprogram de kallar ”SAS Forward”. SAS ska anpassa sig till de nya resevanorna och samtidigt minska sina kostnader med 7,5 miljarder kronor om året. Enligt vd kommer det inte i första hand ske genom ytterligare personalnedskärningar.

– Under de här fem-sex åren som det här innefattar så kommer vi faktiskt försöka att växa och bli mera relevanta. I Norge kommer vi till exempel att rekrytera 600 medarbetare.

Men för de anställda kan knappast ett sparpaket på 7,5 miljarder innebära fördelar?

– I det långa loppet kommer det att vara mera fördelar, vi behöver göra den här förändringen och alla måste delta. Vi kan växa och kan vara en bra arbetsgivare för våra anställda, säger Anko van der Werff.

Målet för det krisdrabbade flygbolaget är en finansiell grund att stå på. Förutom sänkta kostnader” samt stärka balansräkningen genom att förhoppningsvis ta in nytt kapital från ägarna, bland annat de svenska skattebetalarna.

Viss ökning till sommaren

Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, befarar att omstruktureringen av SAS  kan innebära ytterligare försämringar för anställda piloter.

– Jag läser det här som att man kommer att komma och begära, kräva, ytterligare bidrag även från piloter. Det spär egentligen bara på den stora osäkerhet som har rått under åtminstone ett par års tid för mina medlemmar.

Inför sommaren gör SAS nu bedömningen att kapaciteten kommer att ligga på motsvarande 80 procent av hur det såg ut sommaren 2019, alltså före pandemin.

SAS-aktien har den senaste tiden rasat kraftigt i takt med att bland annat den norska banken DNB sänkt riktkursen rejält. När Stockholmsbörsen öppnade kl 9 på tisdagmorgonen föll kursen med ytterligare omkring 6 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.