På åtta månader drog Taylor Swifts världsturné in cirka 11 miljarder kronor i USA och Sydamerika. Den 34-åriga sångerskans turnén sägs också ha lyft lokalt företagande i de städer som besökts – så pass mycket att ekonomer i USA myntat begreppet ”swiftonomics”.
Att Taylor Swift, som påbörjade sin artistkarriär för nära 20 år sedan, blivit en sådan ekonomisk maktfaktor har flera förklaringar. Det säger klubbarrangören Petra Huisman, som länge följt den amerikanska sångerskans karriär.
– ”Swifties”, alltså fansen, har vuxit upp och är nu välavlönade kvinnor som har pengar att spendera. Och jag tror att man har underskattat den gruppens köpkraft, säger hon till Ekonomibyrån.
”Symbol för kvinnlig konsumtion”
Swift-fansens konsumtion har till och med omnämnts i rapporter från den amerikanska centralbanken Fed.
– Taylor Swift och hur mycket kvinnor i USA spenderade på biljetter, resa till konserten och på hotell blev en symbol för att kvinnlig konsumtion, säger skribenten Katrine Kielos-Marçal till Ekonomibyrån.
Stockholm väntas gynnas
Även Stockholm, där turnén gör ett par nedslag i maj, väntas gynnas. Totalt handlar det om en väntade ekonomisk effekt på upp mot en halv miljard kronor, närmare bestämt 471 900 000, enligt beräkningar från Stockholms Handelskammare.
Missa inte Ekonomibyråns senaste avsnitt Swiftturist i SVT Play.