På Telia är man på fredagen nöjda med att förundersökningen har nått sitt slut, och att rättsprocessen nu i stället kan ta vid.
– Jag tycker att det är bra att den svenska åklagaren nu avslutar sin förundersökning som pågått i fem års tid. Vi får följa den rättsprocessen noga, säger Marie Ehrling, styrelseordförande för Telia.
”Nu sätter vi punkt”
– Jag litar på rättssystemet i Sverige. Åklagaren gör uppenbarligen bedömningen att man kan gå vidare. Mitt ansvar är att göra det rätta för företaget.
– Nu sätter vi punkt för det som hänt i Uzbekistan. Det är en väldigt viktig punkt för oss att avsluta, för att kunna se framåt i företaget. Det ser vi fram emot, säger Marie Ehrling, styrelseordförande för Telia.
Vd: ”Mitt fokus är framåt”
Bolagets vd, Johan Dennelind, trycker också på Telias arbete att förändra företagskulturen sedan skandalen briserade efter avslöjandet i SVT:s Uppdrag granskning.
– Jag kan inte sätta mig i den situation som var då. Jag kom in för fyra år sedan och fått uppdrag att reda ut vad som hänt då. Mitt fokus är att leda företaget framåt.
”Har gjort allt vi kan”
Någon liknande affär ska dock inte kunna ske igen, säger han.
– Jag kan garantera att vi har gjort allt vi kan för att minimera den risken, som var rätt stor när vi kom in, säger Johan Dennelind.
– Finns det gråzoner är det viktigt att ha rutiner och processer. Kan jag garantera att det inte blir fel? Nej. Man jag kan garantera att vi har gjort allt vi kan.
”Extremt högt belopp”
Vd Johan Dennelind kommenterar också den stora kostnad bolaget redan ådragit sig efter affären. I torsdags tillkännagavs att Telia gått med på att betala 7,7 miljarder kronor till myndigheter i USA och Nederländerna på grund av mutaffären.
– Det är ett extremt högt belopp, men det är också ett väldigt allvarligt brott som begåtts, säger Johan Dennelind.
– Allt det här har också gjort stor skada för varumärket, som jag tycker att vi har återbyggt, men det går inte att sätta ett pris på det.