Flera Volkswagenbilar på en motermässa

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Europas bilindustri stålsätter inför en tuff framtid när de kinesiska bilmärkena växlar upp. Hör SVT:s Europakorrespondent Christoffer Wendick förklara situationen i videon. Foto: JENS SCHLUETER

Vinstras för VW – fabriksnedläggningar och lönesänkningar hotar

Uppdaterad
Publicerad

Fordonsjätten Volkswagens lönsamhet sjönk till den lägsta nivån sedan bottenrekordet från pandemins dagar. Mycket talar nu för att bolaget för första gången tvingas lägga ner fabriker i Tyskland.

Det är kris i Europas bilindustri. Riktigt illa ute är jätten Volkswagen som i dag släppte sitt bokslut för det tredje kvartalet. Koncernens rörelsevinst blev 2,86 miljarder euro. Det kan låta mycket men är 42 procent sämre än samma period i fjol.

Orsaken till lönsamhetsproblemen är att lågkonjunkturen i kombination med höga räntor fått nybilsförsäljningen att rasa. Det gäller såväl i Europa som på viktiga exportmarknader som Kina och USA.

Kostsam avgasbluff

Fast enligt företagsekonomen Mikael Wickelgren grundar sig VW:s kris i ”Dieselgate”: Bolagets medvetna fusk för att få motorerna att verka ”rena” som avslöjades 2015:

– Avgasbluffen har kostat VW oräkneliga miljarder och tvingade dem att gå ”all in” på batterielektriska fordon. Men den omställningen har kostat på och nu tvingas bolaget möta en nedgång med tom kassa, säger Wickelgren, som forskar på fordonsindustrin vid högskolan i Skövde.

Innan rapporten kom uppgifter från bilbyggarfacket om att VW planerar att lägga ned tre av sina tio fabriker i Tyskland. Tiotusentals anställda ska bort och de som får behålla jobben riskerar tioprocentiga lönesänkningar.

Och VW är inte ensamma, flera andra tyska och europeiska personbilstillverkare har liknande problem. Långsam tillverkningstakt i fabrikerna kombinerat med dyr arbetskraft och höga energikostnader gör det svårt att klara konkurrensen. Inte minst från specialiserade elbilstillverkare med toppmoderna fabriker som bygger bilar både snabbare och billigare.

Havererade affärsmodeller

– Att Europas tillverkare har investerat gigantiska belopp i gammal teknik gör att deras omställning till batterielektrisk framdrift går trögt. Deras lönsamhet bygger dessutom på eftermarknaden – att det är på byte av tändstift, remmar, filter och olja man ska tjäna pengar. Den affärsmodellen kommer inte fungera i framtiden då elbilar har mycket mindre servicebehov, säger Mikael Wickelgren.

I rådande trend är att Europas fordonsindustri, av många betraktad som motor i ekonomin, illa ute. Enligt branschorganisationen Acea sysselsätter den drygt 13 miljoner människor i EU – jobb som på sikt kan vara i fara. Kritiker menar att tillverkarna haft gott om tid att anpassa sig men medvetet hållit tillbaka lanseringen av enklare elbilar för att kunna sälja så många bensin- och dieselbilar det går så länge dessa är tillåtna.

Lista: Europas stora biltillverkare

  1. VW (Tysklands-ägt). Kända varumärken: Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda, SEAT, Bentley, Bugatti och Lamborghini. Cirka 10,3 miljoner tillverkade bilar 2022 och 675.000 anställda.
  2. Stellantis (multinationellt). Kända varumärken: Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, Opel, Vauxhall, Maserati, Alfa Romeo. Cirka 6,3 miljoner bilar tillverkade 2022 och 272.000 anställda.
  3. BMW Group (Tysklands-ägt). Kända varumärken: BMW, Mini, Rolls Royce. Cirka 2,5 miljoner bilar tillverkade 2022 och omkring 149.000 anställda.
  4. Daimler AG (Tysklands-ägt). Kända varumärken: Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Smart. Cirka 2,4 miljoner bilar tillverkade 2022 och omkring 170.000 anställda.
  5. Renault Group (Frankrike-ägt). Kända varumärken: Renault, Dacia, Alpine. Cirka 2,0 miljoner bilar tillverkade 2022 och 121.000 anställda.
  6. Ford Europe (USA-ägt). Cirka 1,5 miljoner bilar tillverkade 2022 och 45.000 anställda.
  7. Volvo Cars (Kina-ägt). Cirka 700.000 bilar tillverkade 2022 och omkring 43.000 anställda.

Källa: Årsredovisningar, Acea

Kollaps för elbilsförsäljningen i EU

  • Elbilsförsäljningen i EU har tvärnitat, enligt nybilsregistreringar sammanställda av branschorganisationen ACEA. Andelen batteridrivna elbilar i augusti var enligt ACEA nere på 14,4 procent av nybilsregistreringarna. För ett år sedan var andelen 21 procent.
  • Totalt uppgick antalet nyregistrerade elbilar i EU till 92 627 bilar i augusti, en nedgång med 44 procent mot ett år tidigare.
  • Särskilt tydlig är elbilarnas motvind i Tyskland, där nedgången i augusti var 69 procent. Men även Frankrike hade en stor nedgång på 33 procent.
  • Under årets första åtta månader nyregistrerades 902 011 elbilar i EU – 12,6 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar.

Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.