Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Per Bryntesson på Fordonskomponentgruppen menar att Europas bilindustri är i samma läge som mobiltelefontillverkarna var i när de smarta telefonerna kom. I dag är Nokia, Sony Ericsson och Motorola helt uträknade. Foto: David Zalubowski

Larmet: Djup kris för tyska personbilstillverkare

Publicerad

Lågkonjunkturen har orsakat tvärnit i tysk bilindustri – både försäljning och vinster rasar. Snabbt ökande konkurrens från Kina gör att miljontals europeiska jobb står på spel, varnar underleverantörernas branschorganisation.

Inte på tre år har så få nya bilar sålts i EU. Mest rasade elbilsförsäljningen – minus 44 procent i augusti. Störst är problemen i billandet Tyskland:

– Läget för tyska biltillverkare liknar det som Nokia, Ericsson och Motorola var i när man på bara några år slogs ut av smartphones. De har sovit medan kinesiska tillverkare gått om i både kvalitet och värde för pengarna, säger Peter Bryntesson, vd på underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen (FKG).

Långsamt och dyrt

Volkswagen var visserligen tidigt ute med elbilar, men långsam tillverkningstakt i fabrikerna kombinerat med dyr arbetskraft och dyr energi har gjort det svårt för bolaget att hävda sig i konkurrensen från Kina. Dessutom har VW, liksom flertalet europeiska tillverkare, jobbat efter föråldrade affärsmodeller och främst satsat på exklusiva elbilar som få har haft råd att köpa.

Såväl export- som hemmamarknaderna går trögt – slopade elbilssubventioner är en av orsakerna. Inför delårsrapporterna har flera europeiska biltillverkare larmat om dramatiskt sänkta vinster: BMW, Mercedes, Stellantis. Och så VW, som dessutom pratat om att stänga fabriker och låta 30 000 anställda gå.

Många tillverkare producerar långt färre bilar än de har kapacitet för och deras raserade börskurser speglar tydligt de dystra framtidsutsikterna.

Miljontals jobb i fara

Enligt Bryntesson, vars FKG representerar 300 företag med nästan 100 000 anställda, känner svenska underleverantörer av nedgången i Europa. Han utesluter inte varsel men menar att läget ändå är något ljusare än det i Tyskland:

– Fordonstillverkningen i Sverige är mer inriktad mot lastbilar och där är konkurrensen från Kina inte lika påtaglig som på personbilsmarknaden. Samtidigt är Tyskland en viktig marknad för svenska företag.

Enligt branschorganisationen Acea sysselsätter bilindustrin drygt 13 miljoner människor i EU – jobb som kan vara i fara. Kritiker menar att Europas bilindustri haft gott om tid att anpassa sig men medvetet hållit tillbaka lanseringen av enklare elbilar för att kunna sälja så många bensin- och dieselbilar det går så länge dessa är tillåtna.

Frågan som många ställer sig är om tillverkarna hållit fast vid det gamla för länge, och att de kinesiska konkurrenterna kört om för gott. Precis vad som hände med Nokia och Ericssons telefoner.

Kollaps för elbilsförsäljningen i EU

  • Elbilsförsäljningen i EU har tvärnitat, enligt nybilsregistreringar sammanställda av branschorganisationen ACEA. Andelen batteridrivna elbilar i augusti var enligt ACEA nere på 14,4 procent av nybilsregistreringarna. För ett år sedan var andelen 21 procent.
  • Totalt uppgick antalet nyregistrerade elbilar i EU till 92 627 bilar i augusti, en nedgång med 44 procent mot ett år tidigare.
  • Särskilt tydlig är elbilarnas motvind i Tyskland, där nedgången i augusti var 69 procent. Men även Frankrike hade en stor nedgång på 33 procent.
  • Under årets första åtta månader nyregistrerades 902 011 elbilar i EU – 12,6 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar.

Källa: TT

Lista: Europas stora biltillverkare

  1. VW (Tysklands-ägt). Kända varumärken: Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda, SEAT, Bentley, Bugatti och Lamborghini. Cirka 10,3 miljoner tillverkade bilar 2022 och 675.000 anställda.
  2. Stellantis (multinationellt). Kända varumärken: Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, Opel, Vauxhall, Maserati, Alfa Romeo. Cirka 6,3 miljoner bilar tillverkade 2022 och 272.000 anställda.
  3. BMW Group (Tysklands-ägt). Kända varumärken: BMW, Mini, Rolls Royce. Cirka 2,5 miljoner bilar tillverkade 2022 och omkring 149.000 anställda.
  4. Daimler AG (Tysklands-ägt). Kända varumärken: Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Smart. Cirka 2,4 miljoner bilar tillverkade 2022 och omkring 170.000 anställda.
  5. Renault Group (Frankrike-ägt). Kända varumärken: Renault, Dacia, Alpine. Cirka 2,0 miljoner bilar tillverkade 2022 och 121.000 anställda.
  6. Ford Europe (USA-ägt). Cirka 1,5 miljoner bilar tillverkade 2022 och 45.000 anställda.
  7. Volvo Cars (Kina-ägt). Cirka 700.000 bilar tillverkade 2022 och omkring 43.000 anställda.

Källa: Årsredovisningar, Acea

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.