SVT:s reporter Olle Bengtsson på en bilskrot

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med SVT till bilskroten och se hur bilar krossas och återvinns. Foto: Sebastian Strandberg/SVT

Regeringens nya skrotbilspremie sågas av experter: ”Väldigt lite klimatnytta”

Uppdaterad
Publicerad

Nu kan de som äger en minst 15 år gammal bil få 10 000 kronor för att skrota den. Kravet: Att man i stället köper eller leasar en elbil.

Regeringen hoppas att den nya skrotningspremien ska snabba på omställningen – men experter dömer ut klimatsatsningen som verkningslös.

Från och med den 20 augusti kan den som skrotar sin minst 15 år gamla bil, utsläppsklass Euro 4 eller tidigare, få 10 000 kronor i en premie mot att istället skaffa en elbil.

Regeringen hoppas att premien ska snabba på elektrifieringen inom transportsektorn.

– Svensk klimatpolitik behöver mer morot och mindre piska. Det här är ett förslag som gör att de som är i tankarna i att skaffa en elbil får en extra skjuts, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Sverige har tidigare sett ut att klara EU:s mål med marginal när det gäller utsläppen från transporter, men så ser det inte ut i dag. Orsaken är den sänkta reduktionsplikten, som har lett till kraftigt ökade utsläpp.

Lite klimatnytta

Den nya klimatsatsningen på en halv miljard kronor får dock skarp kritik från både myndigheter och organisationer.

– Det är slarvigt använda skattemedel med väldigt lite klimatnytta, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.

Under 2023 var det 800 av totalt 134 000 återvunna bilar i Sverige som uppfyllde de kriterier som finns med den nya premien.

Regeringens prognos på att åtminstone 10 000 bilar kommer att skrotas och bytas ut bedömer Mattias Goldmann som kraftigt överdriven. Det visar bland annat erfarenheter från Finland som haft en liknande premie.

Även regeringens beräkningar på hur mycket utsläppen av koldioxid kan minska ser han som överdrivna. En orsak är att de gamla bilar som omfattas av premien i regel körs betydligt mindre än genomsnittet.

– Om varenda krona skulle gå åt i premien skulle det inte ens motsvara en promille av de ökade utsläpp som andra satsningar från regeringen inom transportsektorn har gett, som sänkt skatt på bensin och diesel och sänkt reduktionsplikt, säger han.

Stor investering

Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, stämmer in i kritiken mot skrotpremien.

– Vi tycker att det är ren symbolpolitik. En skrotningspremie som är villkorad att man ska köpa en elbil är ett enormt stort hopp. Alla vet att en elbil, även om den har några år på nacken, är en stor investering. Det handlar ofta om flera hundratusen kronor, säger hon.

Enligt Romina Pourmokhtari valde man att bredda premien till att också gälla leasing och begagnade elbilar, för dem som inte har råd att köpa en ny.

– Vi kommer att utvärdera och se vilka effekter det här får, säger hon.

Så funkar skrotningspremien

Skrotningspremien är på 10 000 kronor och ansökan görs hos Boverket.

Endast privatpersoner kan ansöka om premien, som får nyttjas en gång per sökande.

Kravet för att få premien är att den äldre bilen ersätts med en köpt eller leasad elbil, som kan vara begagnad eller ny.

Elhybrider och laddhybrider omfattas inte av premien.

Den skrotade bilen bör vara klassificerad i utsläppsklass Euro 4 eller i tidigare utsläppsklass.

Bilen som skrotas får inte vara avställd, utan måste användas.

Den sökande ska ha varit registrerad ägare till den skrotade bilen sedan den 6 september 2023.

Både skrotningen av den äldre bilen och införskaffandet av elbilen ska göras under perioden 20 augusti 2024 – 19 augusti 2025.

Läs mer om villkoren på Boverket.

Källa: Boverket, regeringen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.