I juni 2019 börsnoterade Volkswagen sin buss- och lastbilsdivision i det nya bolaget Traton i Frankfurt och på Stockholmsbörsen. I Traton ingår framför allt svenska Scania och tyska MAN. Börsintroduktionen var då Europas näst största det året. Men i det så kallade prospektet, där potentiella aktieägare ska informeras om bolaget och eventuella risker, fanns ingen information om den korruption Indien som Scanias internutredare kommit fram till året innan.
Uppgifterna avslöjades nyligen i SVT Nyheter och Uppdrag Granskning i samarbete med tyska public service-bolaget ZDF.
Knäpphändiga uppgifter i prospektet
Volkswagen äger cirka 90 procent av aktierna i Traton. AMF är näst störste ägare med runt tre procent av aktierna. Varken AMF eller de andra ägarna som köpte aktier i Traton sommaren 2019 fick reda på något kring Scanias korruptionsutredning via prospektet. I prospektet, som är den omfattande rapport investmentbankerna måste offentliggöra före en börsnotering, finns enbart knapphändiga uppgifter om att Scania avslutat sin busstillverkning och försäljning i Indien.
Men det står inget om de slutsatser kring den systematiska mutkulturen som Scania verkar varit delaktig i under flera år. Det står heller inget i prospektet om att två av Scania Indias högsta chefer tvingades sluta under 2018 efter uppgifterna i internrapporterna.
Vad som måste finnas med i ett prospekt är reglerat i en EU-förordning. Standardformuleringarna i Tratons prospekt ger ingen information till de blivande aktieägarna om att ledningen redan 2018 kände till detaljerade uppgifter om misstänkt korruption i Indien. Något som enligt Scania bidrog till att bolaget drog sig ur den indiska buss-marknaden.
”Kommer be om en förklaring”
AMF:s Anders Oscarsson kommer inom kort be om ett möte med Scanias vd Henrik Henriksson för att ställa frågor bland annat kring valet att utelämna informationen.
– Vad vi kommer att göra är att vid nästa möte be om att få en förklaring. En fråga jag kommer ställa är ”Hur tänkte ni här?”, säger Anders Oscarsson.
I mail till SVT skriver Traton att det i prospektet på flera ställen finns omnämnt generella potentiella risker när det gäller korruptionsområdet. Men att det ”fanns ingen laglig skyldighet att informera om de specifika riskerna relaterade till Scania Indien”.
I mail till ZDF skriver Volkswagen att eventuella framtida finansiella kostnader för investerarna på grund av korruptionsaffären inte är så stora att de behövde omnämnas.