Mikael Oscarsson (KD), skickade in anmälan under onsdagsmorgonen. Han har reagerat starkt på avslöjandet om hur Sjöfartsverket rundade riksdagen och skrev på miljardavtalet om att investera nya räddningshelikoptrar – innan riksdagen tagit beslut i frågan. Dessutom betalade myndigheten in en handpenning på drygt en kvarts miljard kronor, också det innan något godkännande från riksdagen kommit.
– Man blir ju mållös över det här agerandet. Riksdagen anslår ju pengar för att bekämpa eller hjälpa till i andra länder för att bekämpa den här typen av beteende. Man kan inte agera på det här viset, beställa saker innan beslut är fattat utav riksdagen, säger han.
I anmälan ställer riksdagsledamoten en rad frågor. Bland annat skriver han: ”Vad hade t ex. hänt om riksdagen inte bemyndigat regeringen att köpa nya helikoptrar? Vad hade hänt om regeringen beslutat om en alternativ helikopterlösning?” Och Mikael Oscarsson anser inte att det bara handlar om en formaliafråga.
– Nej, om man redan innan riksdagen ens diskuterat frågan skriver ett miljardavtal och skickar en handpenning på en kvarts miljard, så säger man ju att riksdagen inte betyder någonting. Jag kan inte se att det är förenligt med svensk lagstiftning och god sed inom statsförvaltning, säger han.
Lade i extraväxel
Oscarsson sitter i både riksdagens försvars- och näringsutskott och har under lång tid intresserat sig för helikopterfrågan. Under hösten 2012 när den annalkande helikopteraffären började bli känd tyckte han att det kändes som att Sjöfartsverket hade bråttom. Framförallt eftersom en statlig utredning precis hade presenterats med förslag om att Kustbevakningen och Försvarsmakten skulle ta över ansvaret för räddningshelikoptrarna.
– Istället för att så att säga ”slow down” och lugna ner sig och förlänga de hyresavtal som fanns för att se hur vi löser frågan på bästa sätt i samverkan och i enlighet med det här förslaget, så la Sjöfartsverket i någon slags extraväxel och skyndade sig att beställa för nästan en miljard, säger han.
”Skett på ett bakvänt sätt”
Mikael Oscarsson vill nu att Justitiekanslern utreder ”huruvida Sjöfartsverket formellt hade mandat att underteckna avtalet om köp av helikoptrar och om myndighetens agerande är förenligt med hur regeringen styr sina myndigheter och budgetlagen”, skriver han i anmälan.
– Regeringen kommer med förslag till riksdagen om bland annat budget. Sedan har riksdagen synpunkter – ibland små, och ibland mycket stora synpunkter. Därefter röstas en budget igenom, varpå myndigheter sedan styrs med regleringsbrev enligt budgeten. Här har det skett på ett bakvänt sätt, säger han.