Foto: SVT

Ur chatten: ”Varför värnar inte politikerna om vår åkerinäring?”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Efter kvällens program chattade reportrarna bakom reportaget Lagens korta arm, Rolf Lunneborg Håkan Alamaa med tittarna. Chatten har nu stängt men går att läsa i sin helhet här nedan.

UG – Moderator: Välkomna till chatten. Här handlar det alltså om reportaget Lagens korta arm, om den svenska trafikpolisen. Nu startar chatten!

lastbilsmeken: Det är märkligt att när utländska ekipage bötfälls så har de inga pengar men då de kommer till verkstan så tar de fram firmans kontokort!

UG – Lagens korta arm

Rolf Lunneborg: Det kan nog variera. I fallet med den rumänske förare fanns inga pengar på hans konto – de fick föras över från hans företag i Rumänien.

Förvånad polis: Varje lokal trafikgrupp splittrades och ”lades ner” 1/1-15 i Polisregion Stockholm – detta gäller hela den nya Polismyndigheten Sverige. Kvar ska finnas en regional grupp. Ett enormt tapp av resurser och kunskap. Vi inom polisen förstår inte hur ett dylika beslut kan ha tagits. Personalen fördelas på olika andra yttre o inre grupper som INTE har trafik som huvuduppgift. Fantastiskt. Har arbetat över 36 år inom polisen.

Håkan Alamaa: Ja, polisens nya organisation fick vi höra mycket om under inspelningen av det här reportaget. Ingen av de vi pratat med trodde att det skulle fungera.

Toyotaförare: Varför har vi inte snabbkontroller i våra färjelägen och vid Öresundsbron?

Håkan Alamaa: Det kan man fråga sig. Det finns dock alkobommar på vissa platser.

Fredrik : Tack för att ni tar upp problemen på vägarna

Håkan Alamaa: Varsågod! Tack för att du tittade.

Marcus: Det tragiska är ju att se att politikerna tror de kan stoppa yrkestrafikproblemet med fartkameror osv. Lever de i en annan värld? Vad är problemet hur kan de inte se problemet med en yrkestrafik som har havererat? Kan det vara så att de anser att det skall bli så dåligt så kanske tågen blir mer attraktiva?

Rolf Lunneborg: Det är inte bara politiker som tror på mer kamerövervakning. Det går också polisen som vill installera fler hastighetskameror och automatisk avläsning av registreringsskyltar – så skriver de själva i sin översyn av trafikpolisen. Det har nog också varit framgångsrikt mot fortkörare – men det hjälper inte mot det fusk vi berättar om i reportaget.

Stockholmsåkaren: Tack för ett bra inslag! Som ärlig åkare, med schyssta vilkor för mina förare hoppas man verkligen att detta leder till förnyad diskussion och åtgärder!

Rolf Lunneborg: Debatt är bra. Dra ditt strå till stacken...

Boende i Ängelholm: Jag åkte buss på E 6:an till Malmö och hade då utmärkt utsikt rakt in i förarhytterna på diverse lastbilar. Där försigick mycket. En chaufför tittade på film, flera pysslade med mobilen mm. Skrämmande! Dessutom ligger de alldeles för nära varandra, slänger sig plötsligt ut i vänsterfilen. E6:an här i Skåne är helt klart överbelastad. Trafikinfarkt

Rolf Lunneborg: Det är vårt intryck också efter ett par veckor ute bland trafikpoliser och bilinspektörer. Efter det vi känner jag mig inte lika trygg längre på vägen..

Dan Olofsson: I programmet redovisas statistik över antalet trafikpoliser och antalet trafikkontroller mot tunga lastbilar sedan 1996. Båda uppvisar en markant minskning, men min fråga är varför ingen statistik avseende trafikolyckor/dödsolyckor för motsvarande period presenterades? Denna borde vara i sammanhanget ytterst relevant.

Håkan Alamaa: Nja, riktigt så enkelt är det inte. Dödsolyckorna på våra vägar har minskat stadigt. Men enligt de vi talat med beror det mest på bättre vägar och säkrare bilar. De olyckor som återstår beror nu istället på beteendet i trafiken, och det är där polisen kommer in.

Michael Larsen: Det är politikernas ansvar och skyldighet att se till att vi har regelbundna kontroller på vägarna. Flyttar man in poliserna till kontorsarbetet så kan de givetvis inte vara ut på vägarna. Det gäller både lastbilstrafiken och den vanliga personbilstrafiken. Det råder fullständig anarki på vägarna. Felet ligger både hos Socialdemokraterna och Alliansen. Det räcker inte med övervakningskameror på 70 och 90 vägar. Det behövs regelbundna kontroller på motorvägarna.

Håkan Alamaa: Nu kan man kanske påstå att det är polisledningens ansvar att se till att poliserna är ute på vägarna. Nu är situationen den att vi fått fler poliser, totalt sett, men färre trafikpoliser.

Trafikpolis: Det här med klampningslagen. Hur menar ni att antalet utförda klampningar visar på lagens effektivitet? Det är ju som att säga att polisen är ineffektiv för att man inte skjuter tillräckligt många skurkar.

Rolf Lunneborg: Den jämförelsen haltar väl ändå rätt betänkligt! Klampningslagen är ett verktyg för att stoppa förare från fortsatt färd och har visserligen en avskräckande effekt. Men under sex månader används lagen vid ett 30-tal tillfällen, varav ett tiotal leder till att fordonen fysiskt klampas. Det visar att det inte är lagen utan tillämpningen som är problemet och tillämpningen = poliser längs vägarna.

Maria: Varför diskuterades inte höjda straffsatser? T.ex fängelsestraff och utvisning för utlänningar som okynneskör på Sveriges vägar.

Håkan Alamaa: Många vi pratade med ville se skärpta straff. Men först ju fuskarna åka fast! Många efterlyste också speciella åklagare för trafikmål.

Rickard: Kan man utbilda sig till att besikta tung trafik? Om man inte är polis

Rolf Lunneborg: Absolut. Den kompetensen finns hos trafikpolisens civilanställda bilinspektörer och hos personalen hos bilprovningen

Nisse: Vanliga Poliser kan väl också göra en insats mot åtminstone dom förseelser som handlar om fusket med körtider och pass, körkort osv.

Håkan Alamaa: Till viss del, men efter att ha följt trafikpolisernas arbete under inspelningen så har jag full förståelse för att det tar upp mot fem år att bli en bra trafikpolis. Trafiklagstiftingen är dessutom väldigt snårig.

Agneta : Är det någon som sammanställt hur många överträdelser och antal olyckor som förekommer?

Rolf Lunneborg: Antalet olyckor finns det data på.

UG – Moderator: Ni är många som ställer frågor. Rolf och Håkan svarar så snabbt de kan. Den här chatten handlar alltså om reportaget Lagens korta arm, om trafikpolisen och kontrollen av tung trafik i Sverige. Frågor om de andra reportagen i dagens sändning kan Rolf eller Håkan tyvärr inte svara på.

Åke: Det vore intressant att veta hur stor andel av lastbilsolyckor de utländska förarna står för.

Håkan Alamaa: Av de olyckor där någon skadas eller dödas är utländska lastbilar inblandade i ungefär tio procent (de senaste tre åren).

Rolf Jonsson: Mkt bra att ni tagit upp ”laglösheten” på vägarna. Som husbilsägare i 15 har jag upptäckt hur lastfordonen kör, alltför fort o många tror att de sitter i en personbil. Tack för ett bra jobb.

Håkan Alamaa: Tack Rolf! Kör försiktigt!

tanten: Tack för att ni tar upp problemen. Jag gör ankomstkontroll på gods. Svensson har ingen aning om hur många förare det är som kör farligt gods på våra vägar utan att kunna ett ord svenska eller engelska. Tror ni de ringer SOS om de tappar av lite lut eller annat ute på vägarna? Eller orsakar en trafikolycka? Det privata näringslivet är vägledande med upphandlingar där lägsta lönen inom åkeribranschen ständigt ska slås.

Rolf Lunneborg: Ja, det är ett stort bekymmer som UG tidigare tagit upp. Problemen längs vägarna beror till stor del på en oerhört tuff bransch med hårda konkurrensvillkor. Under våra besök på parkeringsfickor runt om i landet har vi träffat mängder av underbetalda utländska chaufförer som bor i sina lastbilar

månader i sträck. Det handlar om social dumping och usla arbetsvillkor. Och tro inte att detta enbart är en effekt av ett inflöde av utländska transporter – det rör sig också om svenska företag och åkeriägare som utnyttjar situationen.

Tomas: Jag blir oerhört fundersam över hur antal kontroller minskat. Tror de att kameror löser problemen? Varför finns ingen utbildningsplan? Vem ansvarar för organisation och prioriteringar?

Håkan Alamaa: Ja, vi blev också förvånade över att se hur mycket kontrollerna sjunkit. kamerorna har varit effektiva när det gäller att kontrollera personbilar. Organisation och planering svarar polisledningen för.

Malin: Kan transportstyrelsen kolla andra EU länders körkort? Jag såg och hört att många mongoler åker till Ungern och köper körkort sen kom till Sverige byter så enkelt till svensk körkort. Det är så skrämmande känner jag

Rolf Lunneborg: Det varierar mellan olika länder. Om vi tar den makedonske chauffören i Sundsvall som exempel så ställde polisen i Sundsvall frågan om han hade ett äkta körkort i sitt hemland så dröjde svaret från de makedonska myndigheterna. Svaret kom först efter flera veckor.

Stig Lystedt i Balsta: Tror att trafikpolisen bara har de stora vagarna, riksvägar etc. Har i Habo kommun, Balsta, har jag aldrig rakat ut for sa manga kontroller som de senaste 3 aren. Tror den lokala polisen använder detta for att fixa statistiken for ett i ovigt uruselt polisarbete. Att ta nan for 56 km dar det ar 50 rankas ju också om ett brott.

Håkan Alamaa: Trafikpolisen har givetvis ansvar för alla vägar. Men med lite personal väljer man naturligtvis de vägar som har ett högt trafikflöde. Forskare vi talat med menar att vissa vägar helt saknar övervakning.

Christina : Fick mig en fundering efter dagens program Varför suddade ni den svenska chaufförens ansikte som inte hade körkort och fick körförbud på lastbilen men inte på den utländska chauffören ? Båda hade begått brott ju

Rolf Lunneborg: Vi hade ett samtal med honom om han kunde tänka sig att medverka i programmet, vilket han ville. Sedan tog redaktionen beslutet utifrån en avvägning av graden av förseelse och hans roll i reportaget.

Vi har erbjudit den makedoniske chauffören möjlighet att medverka i programmet men han ville först avvakta. Senare  avböjde han medverkan.

Räknenisse: 8000 besiktningar/år av 200 poliser med kompetent utbildning är 40 besiktningar per år och polis, dvs ca 1 besiktning per vecka och polis, vilket känns som mycket dåligt utnyttjande av en bra resurs? Hur lång tid åtgår för en besiktning? Säg en dag per besiktning vilket medför fyra dagar per vecka till annat, vad? Bättre infrastruktur, kameror mm innebär samtidigt att trafikolyckorna minskar?

Håkan Alamaa: Vi har inte granskat polisens effektivitet men vi kan konstatera att det tar tid att besiktiga tunga fordon. Vi följde arbetet under en dag. Två bilinspektörer och två trafikpoliser stoppade och kontrollerade nio långtradare, och några personbilar. Besiktningen tar tid, det är i princip samma kontroll som sker på en vanlig bilbesiktning. Dessutom ska många dokument gås igenom.

UG – Moderator: Har du inte fått svar på din fråga? Ställ den igen. Rolf och Håkan svarar på så många frågor de hinner. Vi kör på i cirka 30 minuter till

per axberg: Det finns en annan spelare som glöms bort och det är speditörerna som köper tjänster av åkare/åkeriägare. Och då är lägsta pris som gäller och de skiter i vem som kör.

Rolf Lunneborg: Ett riktigt och viktigt påpekande. Speditörerna som förmedlar transporttjänsterna pressar priserna – men det gör också dom som ska ha transporten utförd. I den gruppen finns många butikskedjor och välrenommerade företag.

Pär Nord: Författaren och lastbilschauffören David Ericsson sa för nåt år sen att Finland har ett system för att registrera utl. förare som gör att åtminstone det funkar bra där. Är det på gång i Sverige?

Håkan Alamaa: Hej Pär!

Vi har inte tittat närmare på hur de gör i våra grannländer. Med undantag för Norge där vi upptäckte att de kontrollerar 39 000 tunga fordon per år. Många gånger fler än Sveriges 8 000 alltså.

Norrmännen utärdar faktiskt fler körförbud än vad Sverige kontrollerar lastbilar. 9000 i fjol.

Laglöss: Har inte UG:s reportrar insett att det i dagens bokstavligen gränslösa Europa är den billigaste som vinner? Och att i praktiken är alla medel tillåtna eftersom bötesbeloppen är närmast symboliska. Man skulle kunna säga att transportsektorn i Sverige har ”bulgariserats”.

Håkan Alamaa: Jo, de låga lönerna och den sociala dumpningen har vi tagit upp i tidigare reportage.

tanten: Jag jobbar med ankomstkontroll. Varför kräver man inte att yrkesförare i Sverige ska kunna svenska eller engelska? Speciellt allvarligt tycker jag det är med de förare som kör ADR. Jag tvivlar på att de ringer SOS om det inträffar en olycka.

Håkan Alamaa: Om kunskaper i svenska skulle vara ett krav för att köra tung lastbil så skulle det bli ganska svårt att importera varor till Sverige. Att dessutom tro att språkkunskaper har något med ansvarskännande att göra är direkt dumt.

En av kontrollanterna: Varför värnar inte dom Svenska politiker om våra egna åkerinäring. Hadde detta varit i Franrike hade man stöttat sina egna.Varför ökar man inte resursena och utbildar fler trafikpoliser och bilinspektörer.

Rolf Lunneborg: Varor och tjänster kunna flyta fritt inom EU-området, det är grunden. Det hindrar emellertid inte att det sker kontroller att detta sker på lagliga grunder. I programmet visar vi att antalet kontroller i Sverige idag halkat en bra bit under de EU-krav som börjar gälla från 2018. Kontrollerna måste öka med 37 procent för att Sverige ska leva upp till de – dessutom – blygsamma EU-kraven. De innebär att varje nation inom EU, årligen, ska stoppa och kontrollera motsvarande 5 procent av den egna fordonsflottan. Och hur tufft är det? Det innebär statistiskt att varje lastbil ska kontrolleras vart 20:e år.

MickeE: Hade ni tillstånd för drönarbilderna? Känns farligt att flyga såna nära trafiken..

Håkan Alamaa: Ja, vår fotograf har alla tillstånd som behövs för att flyga drönare.

Tobbe: Tack UG för att ni visar på bristerna. Det borde sätta fart på politikerna att se till att fler trafikinspektörer utbildas. Om nu politikerna tittar på UG?

Rolf Lunneborg: Det tror vi.

Tobbe: 349 riksdagsledamöter borde kunna styra upp detta lite bättre. Det kanske skulle räcka med 149 och lite bättre effektivitet. Har ni pratat med trafikutskottets ledamöter?

Håkan Alamaa: Nej vi har inte pratat med dem. Vi nöjde oss med två ministrar.

Toyotaförare: Om nu vår trafiklagstiftning är snårig borde polisen ta fram en liten handbok som polisen kan använda på plats, om det sedan är fel får domstolar uttala detta i domar.

Håkan Alamaa: De som arbetar som trafikpoliser har givetvis kunskaper om lagstiftningen. Det är för övrigt inte bara den svenska lagstiftningen som är omfattande. Flera EU-direktiv och faktiskt även FN-regler gäller på de svenska vägarna

Skåne chaufför: Ni har bara skrapat på ytan. Svenska åkerier får sanktionsavgifter på upp till 200 000 kr för feltryckningar på färdskrivaren. Som ett rent inrikesåkeri som inte anger start eller slutland t ex. Men det är väl lättare driva en process mot svenska åkerier.

Håkan Alamaa: Vi har inte granskat vilka processer som åklagarna väljer att driva vidare.

Lena: Tack för bra program. Skrämmande att vi vanliga bilister möter så många stora dåliga farliga fordon på våra vägar. Varför stoppas el kollas inte bilarna direkt vid inresa till Sverige?

Rolf Lunneborg: Varor och tjänster ska flöda fritt inom EU-området, det är grunden, och det här är inte bara ett problem som berör utländska

fordon.De värsta exemplen vi stötte på under vårt arbete var svenska lastbilar. Bromslösa sådana..

trollet: tycker nog att han i cirkusbilen utan bromsar skulle få vara med på bild

Rolf Lunneborg: Han var inte så glad. Han tackade mycket bestämt NEJ till detta..

Håkan: Tycker det var ett mycket intressant reportage. Som trafikpolis i region väst sedan 21 år och en av de 201 som kan arbeta med frågorna så kan man fundera på varför de plockar bort 6 av mina grabbar och tjejer för att de ska jobba på ingripandeverksamheten i centrala Göteborg. Dessa 6 är bara i min grupp och de befinner sig i en utvecklingsfas. De har varit hos oss i 3-7 år. huvudlöst och när man inser vad som komma skall kan man fundera på hur det skall fungera att rekrytera intresserad personal i framtiden när man behandlar si nuvarande personal på detta sätt. det kommer att bli mycket sämre innan vi kan se någon bättring från polisens sida i denna fråga. Vi ska inte heller förringa den övriga trafiken med den komplexa lagstiftningen och beteendet på våra svenska vägar där trafikpolisen står för kompetensen för att kunna lagföra på rätt sätt så att det leder någonstans. Idag råder det närmast anarki på vägarna och jag befarar att det kommer bli än värre.

Håkan Alamaa: Tack Håkan! Den utveckling du beskriver har vi nu hört från många delar av landet. I polisens egen utredning konstaterar man också att trafikpolisens resurser används till mycket annat. Vi har ju inte granskat polisens organisation, men det kanske är dags för det? Hör gärna av dig till oss!

Mats: vad var rikspolischefen Dan Eliasson? Det är ju han som sagt okey till att frångå det beslutade att det skulle finnas trafikpoliser. Han är ytterst ansvarig men flyr sitt ansvar utan bara pratar hur polisen ska komma närmare medborgarna och att allt ska finnas lokalt. Det är han som som inte stoppar slakten utan eldar på.

Rolf Lunneborg: Vi har sökt Dan Eliasson i ett tidigt skede. Polisen valde dock att låta Lena Tysk föra myndighetens talan. Tack för att du tittade!

Dennis: Varför frågade ni inte åklagare/tingsrätt betr den friande domen med föraren från Makedonien (falska handlingar) ?

Rolf Lunneborg: Jag förstår hur du tänker, men eftersom han senare fälldes i hovrätten tyckte vi att det räckte med att redogöra för det. Rätt eller fel, men man nåste hushålla med sekunderna i TV, vetdu. :)

nisse: undrar om det sker lika mycket kontroll på både svenska o utländska fordon. det är så svårt att generalisera finns ju svenskar som kör som dårar också... finns ju idioter överallt kvittar vilket land dom kommer ifrån...

Håkan Alamaa: Vi har inte granskat hurvida svenskar skulle vara bättre chaufförer. Vad gäller kontrollerna så har vi inte hittat någon statistik där man brutit ut utlandsregistrerade bilar. Den dag vi var ute vid en trafikkontroll var samtliga fordon där man hittade fel svenskregistrerade.

UG – Moderator: Chatten håller öppet i 10 minuter till. Ställ era sista frågor, så svarar Håkan och Rolf på så många frågor de hinner!

Nicklas Nilsson: polisen borde utbilda mer trafikpoliser i sverge .. finns det inga lagar som kan hjälpa till med tlex att man måste registera fordonet innan det kommer in i landet och måste registeras ut för att ha kol cabotaget??

Håkan Alamaa: Ja, de flesta verkar vara överens om att det behövs fler trafikpoliser. Hurvida man skulle kunna registrera fordon är inget vi tittat närmare på.

E i söder : Skulle vara intressant om ni gjorde en vinkling på detta där ni går på transportbeställande företag och frågar varför de inte betalar för kvalitet. Hade de betalat bättre hade speditörer och åkerier inte behövt leta billiga alternativ.

Rolf Lunneborg: Och ännu intressantare om vi faktiskt kunde spegla att vi faktiskt alla är en del av detta system. Det sägs att fusket i branschen pressar priserna på en påse gröna ärtor i din närmaste butik med 80 öre. Så alla är vi en del av detta.

Håkan: det skrevs ett öppet brev till Anders Ygerman för en tid sedan där denna problematik togs upp. Ygerman har fortfarande inte svarat på detta. Kände ni till detta eller valde ni att inte ta med frågeställningen.

Rolf Lunneborg: Vi valde att lyfta fram de lagskärpningar som näringsdepartementet föreslog bara för ett par veckor sedan. Vi ville visa att det finns en klyfta mellan teori och praktik. Fler lagar – färre poliser.

Abdalla: Det känns som att många i chatten kör lastbil, och har bra koll på läget. För mig som inte har koll på branschen, hur stor andel av transporterna i Sverige framförs av utlandsregistrerade fordon? Och, hur vanligt är det med ”rabatten” som killen fick på sina böter?

Håkan Alamaa: Andelen är svår att ta reda på. Många myndigheter mäter och räknar, men alla på olika sätt. Vi vet att andelen utlandsregistrerade bilar ökar och vi vet att det antal transporter som utförs av svenska åkerier minskar. Men det hela krånglar till sig när svenska åkerier ”flaggar ut” sina bilar.

PIA: Vilken minister är ansvarig för detta ? Vad säger facket ?

Rolf Lunneborg: Två ministrar. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och inrikesminister Anders Ygeman (S)

Toyotaförare: Är det inte tekniskt möjligt att screena förarnas dokument vid alkobommarna?

Håkan Alamaa: Det vet jag inte. Men det finns många förslag på olika typer av automatisk övervakning.

Dieselboris : Tack för ett bra reportage, tyvärr finns det mycket kvar att undersöka, det här gäller ju inte enbart åkerinäringen, utan i slutänden berör det hela Sverige och dess samhällsfunktioner. Jag hoppas vi får se uppföljande reportage i framtiden.

Rolf Lunneborg: Absolut. Viktigt ämne.

Trollfar: Du säger att de värsta lastbilsfelen var på svenska yrkesekipage enligt reportaget rörde det sig om tivolifordon , Frågade ni inspektörerna om vilka som varit de värsta brister de sett?

Håkan Alamaa: Inte bara tivolibilarna hade fel. Vi ställde inga sådana frågor.

ET: I programmet visade ni en bild på en grafik med besiktningar. Men är det verkligen rimligt att säga att xx antal besiktningar BORDE har gjorts för att stämma överens med 90-talet? Det har ju kommit trafikkameror och andra verktyg som kontrollerar en del av det som trafikpolisen ska göra.

Rolf Lunneborg: Njae. Kurvorna visade flygande besiktningar av tunga fordon. Det har inget med hastighetskameror att göra.

BoBo: Om nu den årliga kontrollbesiktningen ska ske mer sällan än idag bör det finnas utbildade övertaliga besiktningsmän som har kunskap och erfarenhet. Kunskap och erfarenhet som polisen kan utnyttja i sina flygande besiktningar. Polisen sköter det polisiära och besiktningsmännen besiktigar vid flygande kontroller. Du behöver knappast vara polis för att besiktiga ett fordon eller?

Håkan Alamaa: Detta diskuteras just nu. Polisen ser över möjligheten att hyra in bilinspektörer. Polisens egna inspektörer är inte poliser utan civilanställda.

UG – Moderator: Nu stänger vi chatten för ikväll. Tack till er som varit med oss. Missa inte nästa veckas program, om mjölkkrisen och vad som hänt sedan vårat program om Arla i våras. Fortsätt diskussionen på våra sidor på sociala medier. Godnatt!

Toyotaförare: Har ni diskuterat om det borde finnas en körkortsklass för internationell yrkestrafik inom EU. Denna körkortsklass borde omfatta kunskaper om regler i olika EU-länder. Det borde vara en fråga för våra politiker.

Håkan Alamaa: Det är inte för inte det finns en EU-flagga på våra körkort.

Alla körkort inom EU:s medlemsländer ska vara likvärdiga.

Roger: jag kör på Norge och det första man träffar på efter tullen på Svinesund är en kontrollplats och där blir man invinkad ganska ofta, på den svenska sidan kanske det är någon enstaka kontroll om året, i Norge blir man kontrollerad flera gånger om året, i Sverige är det flera år sedan jag blev stoppad, man kan undra hur det kommer sig att 2 grannländer har så olika inställning till att kontrollera yrkestrafiken

Rolf Lunneborg: I Norge är man betydligt duktigare. 39 000 kontroller av tunga fordon förra året, men den norska erfarenheten visar också något annat. Att var tredje stoppad lastbil har tekniska fel och att kurvan pekar åt fel håll. Skicket på bilarna blir sämre för vart år som går. Och mycket av den norska trafiken tar vägen – genom Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Lagens korta arm

Mer i ämnet